STA, 22. 2. 2012

Pandurjeva Vojna in mir navdušila mariborsko občinstvo

Sinočnja slovenska premiera predstave Vojna in mir režiserja Tomaža Pandurja je, sodeč po aplavzu, navdušila mariborsko občinstvo. Velika enciklopedija morale in strasti današnjega časa, nastala v koprodukciji EPK in Hrvaškega narodnega gledališča (HNK), v simboličnem pomenu predstavlja vrnitev kontroverznega mariborskega režiserja na domači oder.
:
:

foto Aljoša Rebolj

Zgodba v treh dejanjih s hollywoodskim preobratom na koncu postavlja na oder znameniti roman Leva Nikolajeviča Tolstoja o prepletanju usod štirih družin v Rusiji v času Napoleonovih vojn. Pandur ga je umestil v kontekst dogajanja na Balkanu v 90. letih prejšnjega stoletja, s tem da zgodba večinoma ostaja zvesta izvirniku.

Tri ure in pol dolga predstava v hrvaškem jeziku je za občinstvo velik zalogaj, a kljub temu je ob aplavzu v Veliki dvorani SNG Maribor prevladovalo navdušenje. Kot je bilo slišati po koncu predstave, je občinstvo najbolj navdušila minimalistična črno-bela scenografija z rdečimi "krvavimi" poudarki, pod katero se je podpisal tandem Numen.

Veliko pohval je bila deležna tudi igralska zasedba, ki jo sestavlja skoraj celoten ansambel HNK. Različne usode povezuje Livio Badurina v vlogi sluge, ki je ves čas na odru ter z deli besedila in premikanjem zaves in drugih scenskih elementov vodi tok zgodbe. Zrinka Cvitešić v vlogi mlade grofice Nataše Rostove se hitro in usodno zaljublja, njena mati Natalija Rostova, ki jo je upodobila Slovenka Milena Zupančič, pa jo poskuša vedno znova spraviti nazaj na trdna tla.

Gledalci so v predstavi videli vzporednice v današnjem dogajanju v Evropi, kjer prav tako veje nemir, v pohvalah pa so izpostavili tudi mojstrsko izpeljavo menjave kadrov na odru. "Ta predstava te, ne glede na to ali imaš rad ta tip gledališča ali ne, ne more pustiti hladnega. Pandur je izjemen slikar, je človek, ki zna ustvarjati občutja, s scenografijo, svetlobo, gibom," je povedal direktor TV Slovenija in predsednik programskega sveta EPK Janez Lombergar.

Nekaj pomislekov je bilo slišati le glede trajanja predstave, zaradi česar se je sprva polna dvorana proti koncu že nekoliko spraznila.

Za Tomaža Pandurja, ki je bil med leti 1989 in 1996 tudi umetniški direktor Drame SNG Maribor, pomeni sinočnja predstava simbolično vrnitev v Maribor in EPK, potem ko je aprila lani zaradi očitkov o "megalomanskosti" in konflikta interesov po manj kot letu dni zapustil položaj programskega direktorja zavoda Maribor 2012. "Občutki so čudoviti. Videli ste mojo publiko, ki po 16 letih očitno še vedno čuti in občuti to gledališče, to estetiko," je bil s sinočnjim odzivom zadovoljen Pandur.

Predstava je bila premierno izvedena 14. oktobra lani v Zagrebu.