MGL, 15. 12. 2011

Nova knjiga iz Knjižnice MGL

Knjiga Dramaturgija in predstava avtoric Cathy Turner in Synne K. Behrndt raziskuje aktualni pojav povečanega zanimanja za dramaturgijo kot tistega segmenta gledališkega ustvarjanja, ki ga zaznamuje izmuzljiva, najmanj dvojna narava.
:
:

Ilustracija Eva Mlinar

Knjiga začrta in definira različne pomene terminov dramaturgije in dramaturga, ponudi zgodovinski pregled obeh terminov, spregovori o položaju in funkciji dramaturga znotraj gledališke ustanove, raziskuje odnos med dramaturgom in dramatikom ter dramaturgijo in dramsko predlogo, analizira dramaturgove možnosti v ustvarjalnem procesu uprizoritve in oblikovanju dramaturgije, obravnava z različnimi uprizoritvenimi praksami povezane tipe dramaturgov in dramaturgij in podaja smernice za nadaljnje raziskovanje teme. 

Avtorici Cathy Turner in Synne K. Behrndt ključno prispevata k debati o prihodnosti in perspektivah dramaturga znotraj sodobnih uprizoritvenih praks. Izhajata iz držav z različno dramaturško tradicijo, pišeta pa v kontekstu britanskega gledališča, kjer sta koncept dramaturgije in dramaturga v primerjavi s kontinentalno Evropo manj uveljavljena. Ne omejujeta se na geografsko specifično definicijo dramaturgije, temveč navajata primere iz mednarodne prakse.

Knjigo Dramaturgija in predstava je v slovenščino prevedla Eva Mahkovic. Opremljena je z ilustracijami Eve Mlinar, uvaja jo predgovor avtoric k slovenski izdaji, spremno besedo zanjo pa je napisala dramaturginja Diana Koloini.

Vabimo Vas, da se udeležite predstavitve knjige, ki bo v cetrtek, 15. decembra 2011, ob 10. uri v Klubu MGL (sluzbeni vhod, 4. nadstropje). O knjigi bodo spregovorile prevajalka Eva Mahkovic, avtorica spremne besede Diana Koloini, ilustratorka Eva Mlinar in dramaturginja Tatjana Azman.

***
O avtoricah
Cathy Turner je gledališka ustvarjalka in predavateljica. V svojem praktičnem gledališkem delu se ukvarja s prostorom, arhitekturo, gledališkim pisanjem, novimi dramaturgijami in odnosi med vsemi omenjenimi kategorijami. Leta 2007 je osnovala projekt Writing Space, ki si kot zaporedje povezanih projektov prizadeva za odkrivanje novih modelov za razvijanje gledališkega pisanja in piscev. Cathy Turner je članica skupine Wrights & Sites, ki se ukvarja z definiranjem človekovega razmerja do prostora. Poleg rednega delovanja v site-specific gledališki praksi jo zanima predvsem proces pisanja za raznovrstne kontekste sodobne gledališke predstave. Cathy Turner predava uprizoritvene umetnosti na Univerzi v Exetru.

Synne K. Behrndt je dramaturginja in predavateljica. Kot ustanovna članica danske gledališke družbe Secret Hotel kot kuratorka, producentka in dramaturginja deluje v site-specific gledališču, live artu, plesnem in glasbenem gledališču ter kot dramaturginja sodeluje s številnimi režiserji in koreografi na Danskem in v Veliki Britaniji. Trenutno predava uprizoritvene umetnosti na Univerzi v Winchestru.

Iz spremnih besedil
Da bi knjigo predstavili slovenskim bralcem, jo je treba umestiti v njen zgodovinski, geografski in kulturni kontekst. Ko sva pričeli z najinim raziskovanjem, je gledališka industrija Velike Britanije (kaj šele širša javnost) besedi  »dramaturg« in »dramaturgija« slabo poznala. Termina nista bila razširjena niti v kontekstu univerzitetnega izobraževanja. Če sta se že pojavila, se je to skoraj brez izjeme zgodilo v kontekstu dramaturgije razvoja oziroma »literarnega menedžmenta« (kot so ga običajno poimenovali) in v zvezi z literarnimi oblikami. V času najine raziskave je izšla knjiga Mary Luckhurst Dramaturgy: A Revolution in Theatre, ki se ukvarja predvsem z literarnim menedžmentom in njegovim hitrim vzponom v devetdesetih oziroma na začetku 21. stoletja.

Avtorici sediva na dveh stolih. Synne ima dansko dramaturško izobrazbo, ki jo je prevetrilo vznemirljivo eksperimentalno ozračje britanskega Dartington College of the Arts in kasnejše izkušnje dela tako znotraj britanskih kot danskih raziskovalnih gledaliških družb. Cathy ima britansko gledališko izobrazbo. Preden se je usmerila v site-specific umetnost (predstave, besedila in javne umetnine), je kot dramatičarka delovala znotraj različnih ustvarjalnih procesov. Glede na to, da naju zasebno zanima raznovrstno delo, sva želeli s knjigo razjasniti vrsto nadvse različnih načinov, na katere je vlogo »dramaturga« in koncept »dramaturgije« mogoče razumeti. Da bi ideja dramaturgije postala bolj konceptualno fleksibilna in manj zvezana s specifikami posameznih praks, sva si prizadevali termina obravnavati ločeno. (Cathy Turner in Synne K. Behrndt, Predgovor k slovenski izdaji)

Dramaturg je v osnovi še vedno zavezan isti potrebi, zaradi katere je bil – tako je mogoče prebrati v knjigi Cathy Turner in Synne K. Behrndt – v Hamburškem narodnem gledališču v drugi polovici 18. stoletja nekaj let angažiran G. E. Lessing: skrbi za ustvarjanje »gledališča z resnimi ambicijami« (če si, sledeč knjigi, tudi sama izposodim izraz V. Langa). Ne zaradi tradicije, morebitne zvestobe inavgurativni gesti ali kakršnega koli esencialističnega besedovanja. Kot kompleksen, najrazličnejšim procesom in interesom zavezan organizem gledališče potrebuje profesionalca, ki se je dolžan ukvarjati predvsem s to skrbjo. Naj takšna opredelitev cilja zveni še tako abstraktno – ker lahko pomeni vse ali nič, pravzaprav pa vsakič kaj drugega (saj so ambicije posamičnih uprizoritev in gledališč lahko zelo različne). In naj so načini uresničevanja tega cilja še tako negotovi in spremenljivi. Nekje znotraj te nejasnosti je trdno jedro – ki si ga mora dramaturg izoblikovati sam, v stalnem dialogu s sodelavci in svetom sicer, pa vendar neodvisno in pravzaprav samotno. Slej ali prej se mora soočiti z negotovostjo in jo sprejeti – sprejeti nezanesljivost svojega mesta, svojih strategij uresničevanja, pa tudi svojih ciljev. Ne sme pa se jim odpovedati ali jih nekje na poti negotovega uresničevanja zapraviti in izgubiti. Kljub vsemu gre za nekaj dragocenega. (Diana Koloini, Nekaj dragocenega)