Katarina Koprivnikar, SiGledal, 12. 4. 2013

Namizni Shakespeare

Predstavljamo zanimiv video projekt, imenovan Be stone no more – A tabletop Shakespeare, katerega del je bila tudi Eva Nina Lampič (1985), mlada slovenska režiserka, trenutno podiplomska študentka v Sheffieldu v Veliki Britaniji.

Namizni Shakespeare

Pod okriljem Tima Etchellsa, režiserja, vizualnega umetnika in profesorja na Univerzi v Sheffieldu je ustvarila sodobno branje in interpretacijo Hamleta.

Tim Etchells (trenutno razstavlja v Galeriji Jakopič) je k sodelovanju povabil še tri mlade sodelavce, umetnike, ki so uprizorili Beneškega trgovca, Romea in Julijo ter Kralja Leara. Vsak si je igro izbral sam, sedel za mizo pred kamero in s pomočjo predmetov iz vsakdanjega življenja – kuhalnice, skodelice, maskare, vrečke robcev, škarij ipd., razložil/povedal/uprizoril zgodbo teh velikih večnih dram. Banalni predmeti so skozi svojo zgodbo in relacije, ki so se med temi objekti vzpostavljale, postali dramske osebe; prazna plastična steklenica brez zamaška je postala Hamlet in steklenička s parfumom Gertruda.

Režiserja je zanimalo predvsem dogajanje v domišljiji posameznika. Spraševal se je, kako jezik ustvarja dogodke, ki se dopolnijo in zares zgodijo šele v glavah posameznih gledalcev, poslušalcev. Zanimali so ga mentalni prostori, ki jih poraja gledališče.

Zasnova takšne verzije Shakespearjevih dram ima dva nivoja – obnovo zgodbe, njeno pripoved v sodobnem (angleškem) jeziku in mapiranje teh dogodkov ter medsebojnih razmerij na majhni mizi s pomočjo vsakdanjih manjših predmetov. Površina mize tako postane oder, navadni predmeti pa liki. Etchellsa privlači in zanima ta nenavadna kombinacija vsakdanjega – nizkega, in vzvišenega – velikih zgodb, ki imajo velik kulturni pomen in so smrtno resne. Na nek način se je seveda, kot pravi sam, neumno, smešno in absurdno, odločiti, da boš naredil dramo, kot je Romeo in Julija, s posodicama za sol in poper kot naslovnima junakoma. A najbolj zanimivo je, da se v procesu gledanja s temi predmeti zgodi nekaj neverjetnega. Na nek čuden način nam ti vsakodnevni, banalni objekti – zaradi moči besed in naracije – pripovedujejo velike in pretresljive zgodbe.

Tabletop Shakespeare
je nastal v koprodukcijskem sodelovanju z eksperimentalnim gledališčem Forced Entertainment, katerega vodja je Etchells in ki je del širšega projekta, imenovanega myShakespeare. MyShakespeare je prostor, ki domuje na spletu in raziskuje živost Shakespearjevega duha tudi v današnjem času. Spodbuja umetnike in ljudi z vsega sveta, naj prispevajo svoj delež k obujanju tega velikega renesančnega poeta. Naj bližajo Shakespearja sodobnemu človeku z različnimi interpretacijami njegovih del, beležijo vsakodnevne pogovore in dogajanja v zvezi s Shakespearjem – od twittov do avkcij njegovih literarnih del na eBayu. Producent projekta je Royal Shakespeare Company, nastal pa je v okviru festivala World Shakespeare Festival, ki je potekal lani od 23. aprila (dan smrti Williama Shakespearja) do novembra istega leta. Vse skupaj je bilo vključeno v še večje festivalsko dogajanje, imenovano London Festival 2012.

Eva Nina Lampič

Katarina Koprivnikar, SiGledal, 30. 3. 2012
Danes je mogoče uprizoriti kar koli. Tudi telefonski imenik.
Katarina Koprivnikar, SiGledal, 6. 1. 2011
Veronika Drolc: V detajle prečiščen igralski izraz
Katarina Koprivnikar, SiGledal, 15. 12. 2011
JETTE OSTAN VEJRUP: Sodobna desetnica