STA, 2. 7. 2021

Mariborska Drama ob obletnici Jurčičeve smrti uprizarja Sosedovega sina

Drama Slovenskega narodnega gledališča (SNG) Maribor bo nocoj premierno uprizorila predstavo Sosedov sin, ki jo posveča 140-letnici smrti Josipa Jurčiča. Po besedah režiserke Mateje Kokol je ta povest izjemna, ker odpira pomembne in brezčasne teme, kot so ljubezen, avtoriteta in upor. Ohranili so Jurčičev jezik, a ga postavili v urban prostor.
:
:
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani

"Ob 140-letnici smrti Josipa Jurčiča smo se v Drami SNG Maribor odločili, da se z uprizoritvijo Sosedov sin poklonimo spominu pisca prvega slovenskega romana, prve slovenske zgodovinske tragedije (z njegovim Tugomerjem smo leta 1919 odprli prvo slovensko poklicno gledališče v Mariboru) in urednika Slovenskega naroda (prvega slovenskega političnega dnevnika, ki je začel izhajati v Mariboru)," izpostavljajo v gledališču.

Uprizoritev je po Jurčičevi povesti Sosedov sin priredila dramaturginja Maja Borin. V odrski adaptaciji je ohranila Jurčičev jezik in njegovo pripovedno poetičnost postavila v kontrast z dialoškim realizmom ter ga iz kmečkega okolja preselila v današnji, urbani svet. Tako nasproti staremu jeziku, ki ga izgovarjajo sodobni ljudje, kažejo, kako nespremenjene so dileme znotraj medsebojnih, ljubezenskih, družinskih, statusnih odnosov, ki jih prikazuje Jurčičeva povest.

Ta govori o Franici, lepi edinki bogatega veljaka Smrekarja, ki se zaljubi v Štefana, sina obubožanega in zapitega soseda Brašnarja, ki ga njen oče težko prenaša. Ljubezen uspeta skrivati, vse dokler eden od ljubosumnežev ne objavi njune skrivnosti.

"V ospredje povesti Jurčič postavi Smrekarja, 'zastopnika novčne', človeka, ki ga po Frommu lahko označimo kot predstavnika zahodne družbe, v kateri pohlep po denarju, slavi in moči postaja prevladujoče zanimanje v življenju. Na drugo stran postavi še enega znanega moža, pravdarja in mešetarja Brašnarja, nekdaj najpremožnejšega 'duševnega zastopnika', ki je bojeval pravde, a v borbeni samovšečni vnemi vse, kar je ustvaril, zapil in naposled izgubil. Njuna potomca zavedajoč, da je poleg 'imeti' potrebno tudi 'biti', s svojimi odločitvami stopata proti vrhovnemu mlinu moči, pozicije in avtoritete," pravi Maja Borin.

Uprizoritev je na Komorni oder SNG Maribor postavila režiserka Mateja Kokol. "Za to delo smo se odločili zato, ker odpira tri teme, ki so v tem času izjemno pomembne, da se jih izpostavi. Prva je ljubezen, ljubezen kot gonilna, a tudi destruktivna sila, druga je avtoritativnost, predvsem avtoritativnost staršev do svojih otrok, tretja tema pa je upor, upor mladih, upor proti sistemu," je dejala v izjavi za medije.

Predstava se odvija na majhnem odru, saj jim je bilo v času, ko je bila zaradi epidemije dolgo časa zapovedana distanca, "pomembno, da se vrnemo k bazičnim stvarem, kot so ljubezen, dotik, objem, da si pustimo biti blizu".

S scenografom Maticem Kašnikom sta se odločila za kraj dogajanja na plesišču, "ki je metafora plesa življenja, ki ga ves čas igramo". "Želela sem si umestiti predstavo v metaforičen prostor, da pride do izraza Jurčičeva univerzalnost. Pri njem me pretresa prav to, da se v 140 letih ni pravzaprav nič spremenilo. Še vedno imamo avtoriteto staršev, še vedno se mladi upirajo znotraj nekega sistema, še vedno se borimo za ljubezen, še vedno so pomembni status, denar in mreža," je še povedala režiserka.

"Teme, ki jih je Jurčič zapisal v povesti Sosedov sin pred 153 leti, odzvanjajo večno in v vsakem času iščejo svoj smisel," je dodal Viktor Hrvatin Meglič, ki je prevzel vlogo Štefana. Anton Smrekar je Gorazd Žilavec, njegova žena Eva Kraš in hči Julija Klavžar.

Projekt je podprt z dodatnimi programi s področja kulturno-umetnostne vzgoje, ki jih pripravlja Prvi prizor. Organizirane bodo delavnice, pogovori z ustvarjalci po predstavah in dodatni spletni materiali za podporo mentorjem in učiteljem.

SNG Maribor, Mateja Kokol, Josip Jurčič, Sosedov sin