SSG Trst, 12. 4. 2018

Juda v Slovenskem stalnem gledališču Trst

»Nekdo je moral to narediti« - razlaga stvarno, brez nepotrebnih opravičil in brez samopomilovanja Juda, protagonist istoimenske monodrame, ki bo od 13. aprila na sporedu v Mali dvorani SSG v Trstu. Režiser Igor Pison bo z novo uprizoritvijo Slovenskega stalnega gledališča zaključil diptih nizozemske avtorice Lot Vekemans, ki se je pričel s predstavo Ismena.
:
:
Foto: Luca Quaia
Foto: Luca Quaia
Foto: Luca Quaia
Foto: Luca Quaia
Foto: Luca Quaia

Besedili imata veliko skupnega, saj gre v obeh primerih za izpoved kontroverznega lika oz. osebe, s katero je zgodovina (iz različnih razlogov) pometla. Če je Ismena živela v senci vidnejše, junaške sestre Antigone, bo Juda zarezal še globlje. Avtorica v tem primeru prestopi iz mitologije v zgodovino in v svetopisemsko pripoved z osebo, katere »senca« ni bila odvisna od Jezusovega bistveno večjega leska, ampak od neizbrisnega madeža izdajalca, ki je povzročil smrt na križu. Tudi v tej monodrami se protagonist (v uprizoritvi SSG igralec Primož Forte) sam predstavi občinstvu s svojim zasovraženim imenom, ki je postal simbol za izdajstvo, a nad katerim je bil nekoč ponosen, ko ga je lahko še »izgovarjal na glas«. Besedilo je nastalo leta 2007, dve leti po Ismeni, in bo tokrat prvič zaživelo v slovenskem prevodu.

Vekemansova v tem besedilu problematizira sodbo in ne izbriše greha, se ne spušča v teološke razprave, temveč opazuje človeško plat zgodbe, ne poudarja verskih zapovedi in se ne ukvarja z znanstvenimi odkritji, temveč se preprosto sprašuje o dejstvih, ki so pred očmi vsakogar. Dramsko besedilo zato prikazuje svetopisemska dejstva, ponuja možne odgovore na nezapisana poglavja in nazadnje prepušča mnenje vsakemu gledalcu posebej.

Igor Pison in igralec Primož Forte sta delala na postopnem vstopanju igralca v lik s preobrazbo, ki se razvija od začetka do konca predstave. Režiser je izbral tako glasbo kot kostume, ki črpajo iz pop kulture (s katero bi se Juda v današnjih dneh lahko soočil in se skoznjo izražal). Scene je podpisal Marjan Kravos, ki je dolgo let delal in ustvarjal v Slovenskem stalnem gledališču in se zdaj vrača na ta oder s svojim umetniškim pečatom. Pri realizaciji uprizoritve sta sodelovala tudi dramaturg Sandi Jesenik in lektorica Tatjana Stanič, ki je skupaj s protagonistom delala na prevodu Mateje Seliškar.

Državno praizvedbo tega besedila bo obogatil tudi spremni dogodek in sicer predavanje na temo Jude, ki bo v ponedeljek, 16. aprila ob 20.30 v Peterlinovi dvorani v ulici Donizetti 3. Spregovorila bosta režiser predstave Igor Pison in priznani teolog Edvard Kovač, docent teološke fakultete v Ljubljani in filozofske fakultete v Toulousi (Francija), ki redno sodeluje tudi z univerzami v Bordeauxu, Parizu in Strasbourgu. Gosta bosta obravnavala temo Jude iz zgodovinskega in teološkega vidika, kot tudi na osnovi umetniške obdelave, ki ponuja veliko iztočnic za razmišljanje o krhkosti človeka in o neuravnovešenem, kompleksnem odnosu učencev do nauka svojega učitelja in vodje. Sama avtorica je enodejanko napisala »v zahvalo Judi, ki me je navdahnil, da sem pogledala globlje vase«.

Kovač je študiral filozofijo in teologijo med Ljubljano in Parizom. Takrat je začel predavati filozofijo etike na Katoliški univerzi v Toulousu, kjer predava še danes. Ob osamosvojitvi Slovenije se je vrnil v Ljubljano in predaval etiko na različnih Fakultetah, danes na Zdravstveni fakulteti in na podiplomskem študiju ZRC SAZUja. V Franciji sodeluje tudi na različnih simpozijih, ki povezujejo filozofijo in literaturo. Dejaven je tudi v Slovenskem in Mednarodnem PENu. Kot esejist je prejel leta 2000 Rožančevo nagrado. Francoska država mu je podelila dvoje državnih odlikovanj.

Srečanje je nastalo iz sodelovanja Društva slovenskih izobražencev in Slovenskega stalnega gledališča.

Abonmajska premiera nove uprizoritve SSG bo v petek, 13. aprila v Mali dvorani SSG in ponovitve se bodo nadaljevale do 6. maja.

Povezani dogodki