Festival Ruta, t. i. regionalna unija teatra, povezuje šest gledališč iz držav nekdanje Jugoslavije. Kratica Ruta vsebuje nekaj pomenljivih besed, obenem pa vzpostavlja neposredno asociativno povezavo z (za zdaj) osrednjo akcijo skupine: to je potujoči mednarodni gledališki festival, ki naj vsako leto obišče vsa festivalska prizorišča. Izbor uprizoritev predstavlja najkakovostnejše dosežke iz repertoarjev gostujočih gledališč.
Festival smo odprli z domačo uprizoritvijo Kazimir in Karolina v režiji Nine Rajić Kranjac, dan zatem pa smo v naši hiši prvič pozdravili gledališke kolege iz Centra za kulturu Tivat, ki so se nedavno pridružili regionalni uniji teatrov. Slovenskemu občinstvu so se predstavili s komedijo absurda Plešasta pevka v režiji Jagoša Markovića. V nadaljevanju festivala so se na Velikem odru MGL zvrstile še predstave Mirna Bosna v režiji Saše Peševskega (Kamerni teatar 55), Drame princes v režiji slovenske režiserke Žive Bizovičar (Dramski teatar Skopje), Švejk v režiji Veljka Mićunovića (Beogradsko dramsko pozorište) in Punce v režiji Tjaše Črnigoj (Kazalište Ulysses, produkcija HNK Ivana pl. Zajca, Kolektiv Igralke, Zavod VIDNE).
Vstopnice so tudi letos pošle v nekaj dneh, občinstvo pa je s spoštovanjem, večminutnimi aplavzi in stoječimi ovacijami pospremilo raznolikost produkcij na Velikem odru MGL. Največji aplavz sta poželi predstavi Plešasta pevka (Centar za kulturu Tivat) in Punce (Kazalište Ulysses, produkcija HNK Ivana pl. Zajca, Kolektiv Igralke, Zavod VIDNE). Zanimanje za produkcije tujih gledališč se je pokazalo tudi v zelo dobrem obisku pogovorov z ustvarjalci, ki jih je po predstavah vodila dramaturginja Petra Pogorevc.
Festival se je zaključil z lepo statistiko: šest nepozabnih dni, sedem vrhunskih uprizoritev, dvesto gostov iz petih držav nekdanje Jugoslavije, dva tisoč petsto gledalcev, pet pogovorov z gledališkimi ustvarjalci po predstavah na Velikem odru in razprodane vstopnice za vse festivalske predstave.
Vse od začetka je eden ključnih ciljev festivala povezovanje in poglabljanje kulturnih vezi, ki presegajo državne meje. Poleg festivalskega dogajanja je bistveno tudi načrtovanje drugih skupnih aktivnosti. Po uspešni koprodukcijski uprizoritvi Bodočnost v režiji Žiga Divjaka (MGL in BDP) se bo v sezoni 2025/2026 koprodukcijski shemi priključil še Dramski teatar Skopje (MGL, BDP in Dramski teatar Skopje).
Organiziranje tako obsežnega gledališkega festivala je zahtevno in ne bi bilo mogoče brez finančne podpore Mestne občine Ljubljana. Izvedbo ljubljanskega festivala so podprla tudi naslednja podjetja: Atlantic Grupa, Avemed, B&B Hotel Ljubljana Park, Bodygain, Burek Olimpija, Citypark, Don Don, Gajbica, Gostilna Javornik, Heineken/Union, Isa's Kombucha, Kras, Ljubljanski potniški promet, Medis, Merci, Notus, Odlično, Radgonske gorice, Ricola, Tosama, Šamar in Vitamin Well.