- 260 let od rojstva »wunderkinda«, glasbenika in skladatelja, katerega opere so pogosto uprizorjene tudi na slovenskih odrih, njegova glasba pa uporabljena v gledaliških predstavah;
- 260 let od rojstva dramatika, pesnika in zgodovinarja ter osrednje osebe slovenskega preporoda v 18. stoletju;
- 180 let od rojstva (multi)literarnega ustvarjalca, pesnika, pripovednika, dramatika, mladinskega pisatelja, satirika, slovstvenega kritika in esejista, po katerem se danes imenuje nagrada za obetavno kritiško pero;
- 150 let od rojstva enega prvih poklicnih gledaliških igralcev;
- 140 let od rojstva pisatelja in dramatika z vrhniškega klanca, katerega drame so le v ljubljanski Drami doživele več kot petdeset uprizoritev;
- 130 let od rojstva igralca, režiserja in pedagoga, ki je odigral večino glavnih vlog iz dram avtorja z vrhniškega klanca;
- 110 let od rojstva baletne plesalke in plesne pedagoginje, prve, ki je ponesla slovenski balet v evropski prostor;
- 110 let od rojstva etnologa, raziskovalca ljudskega gledališča in začetnika slovenskega lutkovnega gledališča;
- 110 let od rojstva dramatika, ki je pisal himnične tragedije in jih povečini tudi sam odigral;
- 110 let od rojstva prejemnika Borštnikovega prstana, ki je svojo igralsko pot začel in sklenil v Trstu;
- 100 let od rojstva utemeljitelja sodobne lutkovne umetnosti, ki je režiral znamenito lutkovno predstavo Žogica Marogica;
- 100 let od rojstva prejemnika Borštnikovega prstana ter najboljšega oficirja med igralci in najboljšega igralca med oficirji;
- 90 let od rojstva igralke, prejemnice Borštnikovega prstana, za katero je Polde Bibič zapisal: »Človek se je spraševal, kje je jemala to silo, ko je bila vendar na pogled vsa nežna, ljubka kot droben cvet vijolice«;
- 80 let od rojstva gledališkega in filmskega režiserja, soustanovitelja Odra 57;
- 80 let od rojstva igralca in režiserja, popotnika, ki se je ustalil v Ljubljani in Sloveniji prinesel novo umetnost – sodobno pantomimo;
- 70 let od rojstva vrhunskega prevajalca, legendarnega urednika, pronicljivega kritika, strastnega šahista, ki prevajanje bolj kot s šahom primerja z namiznim tenisom;
- 70 let od rojstva pesnika, pisatelja, dramatika, publicista, novinarja, urednika, skladatelja in glasbenika, prvega, ki je v Sloveniji izdal zbirko haikujev;
- 70 let od rojstva igralke, ki ne gre nikoli spat pred tretjo uro zjutraj; prejemnice Borštnikovega prstana, ki navije tri budilke za osmo uro, vstane pa ob enajstih; za soigralca Poldeta Bibiča »Gorenjke«, ki za prvi maj razobesi zastavo;
- 60 let od rojstva gledališkega režiserja, ravnatelja ljubljanske Drame, prvega in doslej edinega, ki je v času študija na AGRFT prejel Borštnikovo nagrado za predstavo v celoti;
- 50 let od rojstva glavnega akterja ponovne profesionalizacije ptujskega gledališča;
- 40 let, odkar je umrla pisateljica kriminalk Agatha Christie, v Sloveniji pa se je rodil gledališki analitik in pisec manj napetih, a zato vrhunskih literarnih recenzij;
- 40 let od rojstva režiserke, ki se je iz Beograda preselila zato, ker je življenje v Srbiji preveč iracionalno za njen značaj, ki je bolj razumski in načrtovan s seznami;
- 30 let, odkar je bila v Cankarjevem domu uprizorjena predstava Krst pod Triglavom;
- 30 let od smrti esejista, kritika, urednika in ravnatelja ljubljanske Drame, ki je slovensko gledališče popeljal v korak s sodobnimi tokovi in smermi evropskega gledališča;
- 20 let, odkar je umrl gledališki in filmski režiser ter soustanovitelj novogoriškega gledališča;
- 20 let, odkar je umrl igralec, režiser, dramaturg, dramatik, kritik, esejist, slavist, teatrolog ter neverjeten predavatelj, ki se je tako vživel v pripovedovanje, da je mejilo na igralski nastop;
- 20 let od premiere predstave Silence silence silence v Slovenskem mladinskem gledališču;
- 10 let od smrti baletnega plesalca, koreografa in pedagoga, ki je postavljal temelje strokovnega baletnega šolanja v Sloveniji;
- 10 let, odkar je umrl prevajalski genij, ki je prevedel okoli 400 proznih del, 200 dram in 100 strokovnih knjig;
- 10 let, odkar je umrl dramaturg, ki je ljubil konje: »In potem se zaveš, da v sebi govoriš samo ti, da se z njim pogovarjaš, da ti on tiho odgovarja, pametno, milo, blago, pripravljen iti do konca zate, brezpogojno, brez odvečnih vprašanj, kar tako ...«
SiGledal, 1. 1. 2016
Dobro jutro v letu 2016 ...
:
:
SiGledal/Maruša Mugerli Lavrenčič,
15. 8. 2019
Jana Kolarič in poletna križarjenja po SiGledalovem Repertoarju
Andraž Polončič Ruparčič, SiGledal,
7. 4. 2012
»Človek se mora nekoliko zapreti v stolp«
Kaja Cencelj, SiGledal,
27. 11. 2010
Gledališče osvetljuje oder vsakdanjega življenja