Selektor Primož Jesenko opaža, da je v zaključeni sezoni del ustvarjalcev umanjkal. "Za razliko od predlanske sezone sta bila različnost pristopov in širina estetskih izrazov v ustvarjanju gledališča v pretekli sezoni opazna v manjši meri. To potrjuje tudi upad produkcije, ki je bil najbolj izrazit med ustvarjalci zunaj institucij," je pojasnil.
Gmotno pomanjkanje ustvarjalcu oteži ali onemogoči ustvarjanje. "Če stvarem ne damo možnosti, da se zgodijo, se bojim, da s tem zatremo tudi potencial kakovosti. Vizije in umetniški polet ne pomenijo veliko, če ustvarjalec ne more poravnati računa za elektriko," je dejal.
Slogan 48. Festivala Borštnikovo srečanje je "Pičimo!", kar simbolično ponazarjajo tudi promocijski risalni žebljički. Izbranim gledališkim predstavam sta po besedah umetniške direktorice Alje Predan skupni vrhunska režija in izvedba, v skoraj vseh pa dominirajo ženske. Tudi Borštnikov prstan bo letos prejela ženska.
Jesenko je v tekmovalni program uvrstil deset predstav pretekle gledališke sezone v Sloveniji, "ki tudi s svojimi posameznimi nepopolnostmi govorijo zavezujoče zgodbe". "V splošnem gre v deseterici izstopajočih predstav za projekte, ki na ravni vsebine stremijo k odkritju boljšega sveta. So predstave, ki artikulirajo težke stvari in resnično ostrino, pri tem pa ne ostajajo na površju refleksije človeške in družbene eksistence," je pojasnil.
Med njimi so štiri predstave SNG Drama Ljubljana, dve predstavi Drame SNG Maribor ter po ena predstava iz Mestnega gledališča ljubljanskega, Slovenskega stalnega gledališča Trst, Prešernovega gledališča Kranj in neodvisne produkcije Zavod Delak. Zmagovalce bo izbrala strokovna žirija, ki jo po novem sestavljajo Barbara Orel, Tea Rogelj, Petra Vidali, Tomasz Kubikowski in Jasen Boko.
Še osem predstav bo na ogled v spremljevalnem programu, v mednarodnem delu se bo predstavilo pet predstav iz Nizozemske, Litve, Madžarske in Hrvaške, med drugim režiserjev Iva van Hoveja in Oskarasa Koršunovasa. Ponovno so sestavili izbor domačih predstav za mednarodno strokovno javnost, saj bo v Maribor prišlo okoli 25 gostov iz tujine, med katerimi so direktorji festivalov in gledališč ter gledališki kritiki.
Fokus je namenjen nizozemski dramatiki in gledališču. Na okrogli mizi bodo govorili o kulturi v medijih, na konferenci o gledaliških arhivih, izvedli bodo eksperimentalno delavnico dramskega pisanja in postavili razstavo ob 80. obletnici rojstva pisatelja Petra Božiča. "Letošnji festival bo ostal v zastavljenih okvirjih, dasiravno so malhe, iz katerih se napaja, iz leta v leto manjše," je poudarila Predanova, ki je krmilo tega osrednjega in najstarejšega gledališkega festivala v Sloveniji prevzela leta 2009.
Že lani je ocenila, da je trenutna gospodarska kriza za marsikoga priročen izgovor za zmanjšanje svojega vložka v kulturo. "Fehtamo za popuste na vseh koncih in krajih. Festivalu s takim slovesom, tako tradicijo, tako blagovno znamko, takim mednarodnim odmevom to seveda ni v čast," meni.
Ob zaključku festivala vsako leto podelijo nagrade za najboljšo predstavo, režijo, igralske in druge umetniške dosežke. Največja festivalska nagrada je Borštnikov prstan, ki jo posebna žirija podeli zaslužnemu igralcu ali igralki za življenjsko delo. Letošnja dobitnica je po pravilu ženska, medtem ko si je prstan lani nadel Igor Samobor.
Od svoje ustanovitve leta 1966 ima festival domicil v Slovenskem narodnem gledališču Maribor. Od začetnega Tedna slovenske drame se je spremenil v srečanje vseh slovenskih gledališč in se ustalil kot festival tekmovalnega značaja, ki se v zadnjih letih vedno bolj odpira v mednarodni prostor. Poimenovan je po režiserju Ignaciju Borštniku (1858 - 1919), ki velja za utemeljitelja umetniškega gledališča na Slovenskem.
Andreja Seršen Dobaj/STA, 17. 10. 2013
Borštnikovo srečanje z risalnimi žebljički
:
:
Povezani dogodki
Andreja Seršen Dobaj/STA,
17. 8. 2012
Maya Milenovič Workman: Med nami ni razlik (intervju)
Andreja Seršen Dobaj/STA,
5. 2. 2018
Valentina Turcu: Človek je ustvarjen, da ustvarja (intervju)
Andreja Seršen Dobaj/STA,
10. 10. 2012
Primož Jesenko: Slovenski režiserji pogosto ne gredo do konca (intervju)