STA, 3. 3. 2015

Balet iz Biarritza bo v Cankarjevem domu uprizoril Pepelko

S Pepelko na glasbo Sergeja Prokofjeva bo nocoj v Cankarjevem domu (CD) gostoval francoski baletni ansambel iz Biarritza, ki ga vodi koreograf Thierry Malandain. Malandain je v predstavi ostal zvest dramaturgiji pravljice in partituri Prokofjeva, vendar je teme upanja, trpljenja in čustvovanja raziskal na svojstven način.
Foto: Arhiv Balet Malandain
Foto: Arhiv Balet Malandain
Foto: Arhiv Balet Malandain
Foto: Arhiv Balet Malandain
Foto: Arhiv Balet Malandain

Starodavna zgodba, poznana predvsem iz ubeseditev Charlesa Perraulta in bratov Grimm, čeprav po vsem svetu obstaja na stotine različic te pravljice, je doživela številne filmske in gledališke upodobitve. Prokofjev je balet v treh dejanjih napisal v letih od 1940 do 1944, postal pa je ena njegovih najbolj znanih kompozicij.

Od praizvedbe leta 1945 v ruskem Bolšoj teatru je bila njegova Pepelka vir navdiha številnim koreografom. Malandain jo je, kot so sporočili iz CD, raziskal skozi prizmo osebnih tem. Njegova različica zasleduje oblikovanje plesne zvezde, zgodba pa gledalca vodi po poti njenega udejanjanja, skozi dvom, obrobnost, trpljenje, upanje, vse do (odrske) svetlobe. Vizijo univerzalne zgodbe gneteta tako pepel kot čudežnost in je včasih tako komična kot tragična.

"Pepelkino zgodbo prežemajo številne univerzalne prvine - trpljenje, čustvovanje, upanje. Klic po svetlobi, po vedrem sijaju zvezd, ki naj se zoperstavi notranjemu kaosu, v katerem se kopičijo dvomi, kljubovanje, bol in sanje o sreči," je o svojem delu za gledališki list povedal koreograf. O Prokofjevu pa je dodal: "Nisem pogosto posegal po njegovi glasbi, saj je odzvanjala v meni kot resnicoljubno zrcalo in sem raje slikal manj mrakoben odraz svoje duše."

Kot so še zapisali v CD, Malandain razvija svojstveno videnje koherentnega plesnega repertoarja z globokimi navezavami na tradicionalni koncept "baleta", po katerem posega za referenco na estetski gib, obenem poudarja plešoče telo, njegovo silovitost, virtuoznost, človečnost in čutnost. Njegov pristop zaznamujejo globoke človeške vrednote. Plesalci v njegovi skupini so odlično izurjeni v klasični baletni tehniki, njihova izraznost, ki se izkristalizira v Malandainovi koreografiji, pa je sodobna.

Malandain je leta 1997 na pobudo francoskega ministrstva za kulturo in komunikacijo ter mesta Biarritz osnoval prvi klasični Center sodobne koreografije v Biarritzu, obmorskem letovišču ob Biskajskem zalivu. Leto kasneje je v veliki opuščeni železniški postaji odprl vrata Narodni koreografski center - Balet Biarritz. Danes skupina šteje 22 članov, vsi so se izpopolnjevali na priznanih evropskih baletnih šolah.