15. Exodos
Najstarejši mednarodni festival sodobnih odrskih umetnosti na Slovenskem se ob 15-letnici vrača v majski termin, njegovo vodilo pa je druga(čna) umetnost; tista, ki meji na znanost, družbeno angažiranost in aktivizem, nove tehnologije.
Letošnji maj zaznamuje vrsta dogodkov, med katerimi ima Exodos pomembno mesto vsaj iz treh razlogov; ker se vrača v ustaljeni termin, ker praznuje 15. rojstni dan, predvsem pa, ker dokazuje, da se navkljub turbulentnim razmeram da o(b)stati na začrtani poti. In od prvega festivala v organizaciji Panoptikuma leta 1995 do danes sledi Exodos osnovnim načelom – ostati neodvisen, širiti odrski prostor, biti dejavno vpet v sodobne umetniške tokove.
Vodilo letošnjega Exodosa je druga(čna) umetnost, tista, ki meji na znanost, družbeno angažiranost in aktivizem, nove tehnologije. Tako se vpenja tudi v evropsko leto ustvarjalnosti in inovativnosti ter posredno opozarja na mednarodno leto astronomije. Konceptualno gre za sistem 3-3-3: umetniški svet je povabil 3 mednarodne ustvarjalce [BACK TO BACK, CADEN MANSON/BIG ART GROUP, CREW] in 3 domače ustvarjalce [SNJEŽANA PREMUŠ, IGOR ŠTROMAJER, DRAGAN ŽIVADINOV], domači ustvarjalci so povabili 3 goste [ASA DJINNIA, CONA, dddr JURIJ MIHAJLOVIČ BATURIN]. Prostorsko se širi na nova prizorišča znotraj Ljubljane, del dogajanja je tudi v Vitanjah. Pomembna podrobnost je, da so vse predstave brezplačne, vstopnice se dobi mimo vrste, zgolj in samo s spletno rezervacijo.
PODROBNEJŠI OPIS
Temo in Festival odpira v nedeljo, 3. 5., koreografka in plesalka SNJEŽANA PREMUŠ s slovesno premiero predstave DOLLY – MY BODY [Dolly – moje telo], s katero nadaljuje preizpraševanje razmerja med telesom in tehnologijo. Dan kasneje se predstavi avstralska skupina igralcev invalidov BACK TO BACK z iskrivim gledališkim biserom SMALL METAL OBJECTS [majhni kovinski predmeti]. Za oder si jemlje kar Prešernov trg, na katerem gledalci prek naglavnih slušalk poslušajo napeto osebno dramo, ki se odvija nekje v gneči. Od torka do petka sledi EUX [Oni], prizorišču prilagojena predstava belgijske skupine CREW, ki postavlja v prvi plan gledalca/ko. Z videoočali, s sledilno napravo, z miniaturno kamero in s slušalkami mu/ji omogoči doživetje resničnega in navideznega v gledališkem prostoru. Torkov večer je namenjen glasbenemu performansu UN-DRUM (Strategies of Surviving Noise)[NE-BOBNANJE (Strategije, kako preživeti hrup)] dua ASA DJINNIA, katerega improvizirana godba, energična mešanica bobnov in elektronike, združuje estetske in zvočne raziskave v enkraten navdihujoč nastop.
V sredo se festivalsko dogajanje seli na drugo prizorišče – Vitanje, kraj mladostnih let Hermana Potočnika Noordunga. Pozno popoldne ruski kozmonavt dddr. JURIJ MIHAJLOVIČ BATURIN odpira razstavo svojih fotografij SREČANJE Z ZEMLJO. V četrtek in petek so Vitanje prostor, rezerviran za srednješolce, saj je na vrsti informans POSTGRAVITYART::SYNTAPIENS, katerega avtorji DRAGAN ŽIVADINOV::DUNJA ZUPANČIČ::MIHA TURŠIČ. Predavanje na isto temo sledi zadnji večer Festivala v Ljubljani.
Četrtkov in petkov večer pripadata newyorški skupini CADEN MANSON/BIG ART GROUP, katere značilnost sta svojstvena uporaba govorice medijev in mešanica odrskih žanrov. Rezultat so vedno nova, izzivalna dela, ki s svojo nekompromisnostjo, aktualnostjo in izvirnostjo pomembno prispevajo h kulturni raznolikosti in k odrski umetnosti. Vse te značilnost ima tudi SPANJE.
Opozoriti je treba še na dve festivalski intervenciji: medmrežni balet BALLETIKKA INTERNETTIKKA, v katerem avtorja IGOR ŠTROMAJER in BRANE ZORMAN vdirata v različne prostore in izvajata internetne koreografije, temelječe na računalniških jezikih, ter on.dis.play: POSTANI UMETNIK TUDI TI intervencijo v medijski prostor, ki jo v času Festivala izvaja CONA.