Brez vaj in režiserja čaka Soleimanpourjevo besedilo v zapečateni ovojnici vsakič drugega igralca, ki teksta ali predstave predtem ni videl. Drzen gledališki eksperiment prepričljivo uresničuje transgresivno in transformativno moč gledališča, s katero na absurdno-grotesken način razkriva osebno doživljanje bližnjevzhodne situacije. Zlahka si predstavljamo, da je tam "hudo", to lahko na lastne oči spremljamo v medijih. Večina nas te vrste nasilja nikoli ne bo izkusila. A se dogaja. Za zdaj drugim.
Nassim Soleimanpour je multidisciplinarni gledališki ustvarjalec iz Teherana. Beli zajec, rdeči zajec je njegovo najbolj znano in največkrat nagrajeno delo. Svojo sedanjo obliko je dobilo, ko po povabilu na mednarodni festival leta 2013 ni dobil dovoljenja za izhod iz države. Besedilo je bilo prevedeno v več kot petindvajset jezikov, čez tisočkrat so ga izvedli vsakič drugi igralci, med njimi John Hurt, Whoopie Goldberg, Nathan Lane, Stephen Rea, Sinead Cusack, Marcus Brigstoke, Dominik West itd.
Produkcijska hiša Aurora Nova iz Berlina in iranski dramatik Nassim Soleimanpour svetovnemu občinstvu predstavljata igro Beli zajec, rdeči zajec brezplačno v spomin na dan, ko so se gledališča zaprla. Petek, 13. marca 2020 je morala večina gledališč in drugih kulturnih dvoran po vsem svetu zapreti svoja vrata. Sprva se je zdelo, da bo zaprtje trajalo le mesec, morda dva ali najkasneje do poletja. Hitro pa je postalo jasno, da bo morala večina prizorišč ostati zaprta več kot leto dni. To je bilo najdaljše zaprtje gledališča v sodobni zgodovini. Aurora Nova vabi gledališča po vsem svetu, da obletnico tega dne obeležijo s posebnim svetovnim dogodkom, ki slavi gledališče v živo ter trdoživost našega sektorja. Dogodek, ki prinaša upanje in navdih, želimo vsako leto 13. marca izvesti v vseh državah sveta. Igra pa je živ dokaz, da lahko ustvarjalnost premaga težave.
Kako je do te ideje sploh prišlo? Deset let pred začetkom projekta je Wolfgang Hoffmann, direktor Aurora Nove, nastopil na festivalu Fadjr v Teheranu. V hotelu so mu predstavili mladega dramatika, ki ni imel potnega lista, ker se je odpovedal služenju vojaškega roka. Da bi svoje delo predstavil občinstvu, je zasnoval igro, ki jo je bilo treba odigrati »a prima vista«, brez režiserja, scenografije in vaj. Vse, kar je bilo potrebno, je bil pogum igralca, ki je privolil v branje besedila pred občinstvom, ne da bi prej vedel, o čem igra govori. Wolfgangu je bil všeč tako mladenič všeč kot tudi njegova zamisel, zato je privolil, da bo pomagal pri produkciji njegove predstave na edinburškem festivalu Fringe. Ko je predstavo končno videl v živo, je spoznal veličino tega dramskega dela in njegovega avtorja. Z močjo besed se je zapisal svobodi. Po vsem tem času je igra Beli zajec, rdeči zajec postala ena najpogosteje uprizorjenih iger na svetu. Prevedena je bila v več kot 30 jezikov, igrali pa so jo tudi najbolj znani igralci. Dramatik Nassim Soleimanpour zdaj živi v Berlinu in se zaveda, da je naš svet ujet – kakor je bil on pred desetimi leti. Tako se je rodila zamisel, da bi njegovo igro ponudili kot sredstvo za povezovanje in podporo producentom, umetnikom in občinstvu po vsem svetu. Gledališča so prijazno vabljena, da vsak 13. marec brezplačno uprizorijo predstavo Beli zajec, rdeči zajec. Predstava se lahko odvija v kateremkoli prostoru, velikem ali majhnem, zaprtem ali na prostem. Družba Aurora Nova spodbuja producente, da del izkupička namenijo v dobrodelne namene in pomagajo ljudem v stiski. Izvajalec je lahko kateregakoli spola ali poklica (ni nujno, da je profesionalni igralec), edini pogoj je ta, da pred nastopom pred občinstvom ne pozna igre in ne vidi scenarija. Igra ne potrebuje scenografije, režije in vaj. Gre za enkratno izkušnjo, saj izvajalec ima obenem premierni in zaključni večer te predstave. Vstopnine ni.
13+