STA, 1. 2. 2012

Na oder MGL prihaja zapeljevalec Vitez čudes

V Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL) bo v četrtek, 2. februarja, premiera komedije slovitega španskega dramatika Lopa de Vege z naslovom Vitez čudes. Eno od prvih različic zgodbe o zapeljivcu Don Juanu je režiral Luka Martin Škof. Kot je dejal na včerajšnji novinarski konferenci, se v predstavi kaže "družba, ki je pokvarjena do obisti".
:
:
foto Barbara Čeferin
foto Barbara Čeferin
foto Barbara Čeferin
foto Barbara Čeferin
foto Barbara Čeferin
foto Barbara Čeferin

Prav liku Don Juana letos v MGL posvečajo posebno pozornost, saj jubilejno 60. sezono gledališča gradijo na zapeljevanju in zavedenosti. Po besedah direktorice in umetniške vodje MGL Barbare Hieng Samobor je de Vegov Don Juan "osvobojen komplicirane in v marsičem rahločutnejše filozofsko-moralne teže, je pa zato toliko bolj uspešen, hiter, duhovit in bravurozen v obratih".

Verze je v ritmizirano prozo prepesnil Primož Vitez. Po njegovem mnenju španski dramatik velja za enega od avtorskih mitov v zgodovini evropskega gledališča. Vanjo se je zapisal kot avtor, ki je znal prastare probleme, ki se vežejo na medčloveške odnose, povedati na nov, izviren način. Po nekaterih virih naj bi De Vega podpisal okrog 1800 gledaliških iger, od tega vsaj 80 vrhunskih.

Škof je poudaril, da komedija Vitez čudes, nastala je okoli leta 1593, ostaja aktualna zaradi podobnosti glavnega lika Luzmana z nekaterimi osebami iz našega časa - "z vsemi diktatorji na begu, ki so zapeljali, masovno izkoristili in izželi ljudi, nato pa pobegnili". Prav tako je po njegovih besedah komedija aktualna v tem, da na glavo obrne zgrešene pojme o resnični, pravi ljubezni.

De Vega je že v svojih časih prepoznal, da je svet podobno teatraliziran kot življenje na odrskih deskah. "Ta teatralnost je pogojena s človeško samovšečnostjo. Pri večini vlog v predstavi je prvo gonilo, zakaj postanejo smešni in komični, sploh ko se Vitez čudes vmeša v njihovo življenje, to, da so vsi prežeti z lastnim egotripom in so posledično slepi," je pojasnil Škof.

Ustvarjalci so se pri postavitvi predstave oprli prav na univerzalnost besedila, ki nagovarja današnjega gledalca. "Gre za korespondenco z baročnim časom, z zlato dobo španskega gledališča, za katero je značilen duhovni razkroj in sesutje političnega imperija. V tako imenovanih igrah plašča in meča gre večinoma za preoblačenje in ljubezenski naboj v vojaških preigravanjih, ki jih lahko apliciramo na katerokoli področje današnjega življenja," je menila dramaturginja Nika Leskovšek.

V glavni vlogi Luzmana nastopa Gašper Tič, ki je dejal, da jim je Škof pri snovanju predstave nudil potovanje po svojem brezmejnem svetu domišljije. Tepca Filiberta bo upodobil Lotos Vincenc Šparovec, ki je presodil, da je ekipi s skupnimi močmi uspelo ustvariti žlahtno komedijo.

V predstavi nastopajo še Jure Henigman, Boris Ostan, Matej Puc, Jernej Čampelj k.g., Marko Simčič k.g., Tjaša Železnik, Nika Rozman, Mojca Funkl in študent AGRFT Jure Kopušar.

Sceno za predstavo je zasnoval Miha Knific. Odločil se je, da bo igralce ločil s steno, v predstavo pa je vpletel tudi video projekcije, ki imajo po besedah Škofa funkcijo igralca in ne zgolj kulise. Za kostume je poskrbela Nina Holc, glasbo pa podpisuje Borja Močnik - Borka.

***
Na Krakovskem nasipu bo ob 60-letnici delovanja MGL med 5. februarjem in 5 aprilom na ogled 21 fotografij velikega formata iz antologijskih predstav gledališča. Z razstavo Od nevihte do nevihte so se želeli v gledališču pokloniti vsem ustvarjalcem, ko so zaznamovali 60 let delovanja MGL, predvsem tistim, ki jih ni več.