M. K., Program Ars, 24. 11. 2022

Kako prepoznati in obsoditi spolno nasilje? Steklena struna, nova slovenska radijska igra

Kako ubesediti verbalno, spolno, fizično nasilje? Kako ga prepoznati in obsoditi, če starejši profesor v zavetju male glasbene sobe med poučevanjem 17-letne učenke ves čas postopoma premika meje dovoljenega?
:
:
Foto: Arhiv Ars
Foto: Arhiv Ars

To so vprašanja, s katerimi se ukvarja nova slovenska radijska igra Steklena struna Sandija Jesenika, ki jo v režiji Alena Jelena premierno uprizarjajo na valovih Programa Ars.

Steklena struna, ki je bila krstno uprizorjena v produkciji ŠKUC gledališča in Programa Ars, pripoveduje o protagonistki Nini, ki se pripravlja na zaključni nastop in končno oceno pri violončelu. Zaradi profesorjevega sistematičnega uzurpiranja osebnega prostora se znajde v središču dileme: ali naj prijavi profesorja in tvega uspešen zaključek šolanja ali potrpi in zatre vedno bolj globoko stisko do zaključne ocene?

Participativna radijska igra v razmislek in končno odločitev spodbuja svoje občinstvo, pri tem pa prevprašuje psihološke in družbene razsežnosti spolnega nasilja, katerih žrtve so v primežu travmatičnega sramu in strahu pred družino, prijatelji in širšo okolico.

Nastopajo Gaber K. Trseglav, Lara Fortuna, Matej Zemljič in Andrejka Možina. Radijsko igro so pomagali soustvarjati dramaturginji Zala Dobovšek in Kaja Novosel, tonski mojster Matjaž Miklič, glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina, strokovna svetovalka Anja Grilc in lektor Martin Vrtačnik. Za tehnično podporo v Gledališču Glej in ozvočenje so poskrbeli Urban Gruden, Matjaž Šircelj, Liam Samsa in Gregor Mohorčič.

Dramatik in dramaturg Sandi Jesenik je magistriral na AGRFT-ju z dramskim besedilom Interpretacija sanj Alexandra McQueera (krstno uprizorjeno 2016 v Stari elektrarni v okviru festivala Parada ponosa). Izobraževal se je na ADU-ju v Zagrebu in na različnih delavnicah dramskega pisanja, z branjem lastnih besedil pa sodeloval na slovenskih festivalih. Vse od študija na AGRFT-ju je dejaven na neodvisni sceni. Kot dramaturg je sodeloval še v tržaškem SSG-ju, ZKM-ju v Zagrebu, SNG-ju Drama Ljubljana, SNG-ju Maribor, ŠKUC gledališču, SNG-ju Opera in balet Ljubljana, MGL-ju, SMG-ju, Gledališču Glej, Maladype Színházu v Budimpešti in APT-ju Novo mesto. Podpisal je libreto Padli in po njem zrežiral komorno opero, ki je gostovala tudi na festivalu Akademije Franza Liszta v Budimpešti. V gledališču in dramatiki ga zanimajo intimne zgodbe malega človeka, ki so zaradi tabujev zamolčane. Je prejemnik štipendije Sklada Jerneja Šugmana, ki jo podeljuje Združenje dramskih umetnikov Slovenije.

Režiser, dramaturg in urednik Alen Jelen se je po končani srednji šoli leta 1991 vpisal na AGRFT in diplomiral iz dramaturgije. Leta 2008 je diplomiral še iz gledališke in radijske režije pri prof. Dušanu Mlakarju. Od leta 2000 umetniško vodi ŠKUC gledališče. Zaposlen je na RTV Slovenija kot urednik v Uredništvu igranega programa Radia Slovenija. Prav tako je tajnik Združenja dramskih umetnikov Slovenije in umetniški vodja ŠKUC gledališča. Leta 2013 je izdal knjigo Nočni pogovori, Igralci v etru (Knjižnica MGL).

Leta 2011 je za svoje delo prejel bršljanov venec Društva ZDUS in posebno nagrado na medijskem festivalu v Isfahanu v Iranu za igro Saše Pavček Arija. Radijski igri Ženska bomba in Stvari, ki jih je potrebno narediti pred smrtjo sta bili v finalnem izboru na mednarodnem festivalu Prix Italia in uvrščeni med takrat tri najboljše. Radijska igra Hilda v Jelenovi režiji pa je osvojila prvo nagrado na festivalu v angleškem Herne Bayu. Za režijo predstave Brez solz za pedre v produkciji ŠKUC gledališča je na 17. mednarodnem festivalu v Umagu prejel nagrado Zlati lev za režijo in leto pozneje je gledališka igra Helverjeva noč prejela nagrado občinstva.

Radio Slovenija, Ars

Povezani dogodki