Petra Kolmančič, 28. 11. 2013

Iz-oči-v-oči z osemnajsto Performo

Performa bo letos že osemnajstič zaokrožila november v Mariboru; tokrat v obliki tridnevnega dogajanja, namenjenega ljubiteljem sodobnih umetniških praks.
:
:

This is a performance / foto: Arhiv Nika Oblak in Primož Novak

V preteklih letih smo se skupaj z ustvarjalci in občinstvom spraševali kdo je performer in kdo je gledalec ter skušali (re)artikulirati meje med javnim in zasebnim, letos pa smo v fokus osrednjega dela programa postavili fetiš(izm)e v sodobni družbi – čaščenje in slepo oboževanje predmetnih, znakovnih, informacijskih in finančnih dobrin, ki so – kot ugotavlja francoski družbeni teoretik Jean Baudrillard - v zahodni družbi že zmagale nad subjektom.

Nič ni bolj ogromnega od praznih reči, je zapisal že Francis Bacon in tej njegovi misli v celoti pritrjujemo. A v sodobni družbi se čaščenju reči vse bolj pridružuje čaščenje podob in videza. Nad fetišizmom predmeta zmaguje fetišizem podobe (lat. imago), v sodobnem svetu je fizična bližina razvrednotena, odnos iz-oči-v-oči je zamenjal odnos iz-zaslona-v-zaslon. Preservativ zaslona je odlična zaščita pred morebitnimi ranami bližine. Vse manj smo prisotni v razsežnosti tega sveta tukaj in zdaj, le zakaj, ko pa smo lahko v vsakem trenutku z vsemi in povsod. Posledica te površne vpetosti v svet je latentni nihilizem, ki prežema duha sodobnega človeka.

Fetišizem denarja, ki je najpomembnejši malik zahodne družbe, je poglavitni razlog trenutne finančne krize in tudi krize sodobnega človeka. Ta je ob norem plesu okrog zlatega jagnjeta že zdavnaj pozabil nase, izgubil tla pod nogami, izgubil nit svoje absolutne resničnosti ter pozabil na smisel in smoter svojega delovanja. Vendar kako defetišizirati moč in vrednost, ki jo sodobni človek pripisuje vprašanju denarja, tehnologije, videza, mladosti? Kako pomensko in simbolno prazni svet napolniti s skrivnostjo in pomenom? Kako se približati drugemu, izstopiti v neposredno dialektiko in se pustiti zapeljati realni stvarnosti?

Na ta vprašanja bomo iskali odgovore skupaj z ustvarjalci, gosti in občinstvom letošnje Performe. V obliki performansov, umetniških intervencij, razstav, videa in instalacij bodo umetniki in umetnice Aleksandra Saška Gruden, Nataša Berk, Mario Grubišić (Avstrija), Janja Rakuš, Borut Wenzel in Polona Poklukar prikazali svojo refleksijo te problematike, na televizijski okrogli mizi pa bomo osrednjo temo letošnje Performe vzeli pod drobnogled skupaj s strokovnjaki Rudijem Klanjškom, Blažem Ulesom, Aljažem Jelenkom ter moderatorjem Zoranom Medvedom. Ob osrednjem delu programa napovedujemo izvedbo dveh že ustaljenih vsebin Performe – čaka nas peti mini festival video:performa, na katerem po izboru selektorice Jasmine Založnik z video instalacijo in performansom sodelujeta Nika Oblak in Primož Novak, z video deli se predstavljajo Gwen Charles (ZDA), Maja Smrekar, Ana Pečar in Igor Krasik (Nemčija) in z video instalacijo Ida Daniel (Bolgarija).

Že tretje leto se bo nadaljevala tudi serija performans predavanj, ki se letos izjemoma doživela premiero že septembra pod okriljem trienala sodobnih umetnosti U3 v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova v Ljubljani. Na povabilo Mihe Horvata (son:DA) in Katarine Stegnar se bodo v GT 22 predstavili umetniki iz različnih področij umetniškega ustvarjanja: performerka Nataša Živković, igralec Primož Bezjak, fotografinja Toni Soprano, intermedijski umetniki Luka Prinčič, Nataša Berk in Marko Batista, slikar Veli Silver, kuratorka Mojca Lešnik ter likovni umetnik Amos Angeles, ki bodo s pomočjo umetniškega žanra, v katerem ustvarjajo, reinterpretirali dela drug drugega.

 
Petra Kolmančič, koordinatorka in vodja programa 18. Performe

Performa/Platforma

Povezani dogodki

MKC, 27. 11. 2013
Performa je zopet v mestu