Rok Vevar, STA, 6. 6. 2011

Danes premiera v Anton Podbevšek Teatru

V Anton Podbevšek Teatru (APT) v Novem mestu bodo danes ob 20. uri premierno uprizorili avtorski gledališko-plesni projekt V POSTOPKU novomeške plesalke, koreografinje in režiserke Jane Menger. Predstava prinaša zgodbo o sistemsko tlačenem posamezniku, ki je v različnih družbenih vlogah nenehno podvržen različnim in nedovršenim postopkom.
:
:

foto Borut Peterlin

Prva avtorska gledališka predstava koreografinje, plesalke in režiserke Jane Menger ima naslov V postopku. Je zgodba o tem, kako je posameznik v različnih družbenih funkcijah in vlogah nenehno podvržen različnim postopkom, ki ga ohranjajo negotovega in jim nemalokrat umanjka pričakovana finalnost, trenutek, ko bi pomirjen ugotovil, da je prišel na njihov konec. Četudi je v sodobnem svetu nemara nemogoče govoriti o kakršni koli enotni zgodbi, ki bi si jo bili o sebi sposobni povedati vsi in se vsi v njej prepoznati, obstaja nemara že za moderne, predvsem pa za sodobne ljudi neki skupni imenovalec, da se kot ljudje neke skupnosti, recimo temu: družbe, v različnih življenjskih situacijah srečujejo s postopki. Vanje so vključeni, jih sprožajo in so jim podvrženi v ljubezni, znanosti, umetnosti in politiki. Francoski filozof Michel Foucault se je ukvarjal z različnimi vidiki družbe, ki na različne načine disciplinira subjekte, ki jih proizvaja, v kar so seveda vključeni načini, s katerimi se subjekti samodisciplinirajo (kar je navsezadnje eno in isto). Če je za družbo discipline nemara značilna proizvodnja gotovih individuumov (nedeljivih zgodb, ki si jih o sebi pripovedujemo in z njimi identificiramo), je za družbo nadzora nemara značilna proizvodnja dividuumov (deljivih, večperspektivnih samopripovedi, vlog, v katere smo zasedeni ali se vanje zasedamo, ne da bi jih zmogli, hoteli ali znali poenotiti), ki nas begajo s tem, ko nas spreminjajo v »dela v nastajanju«, ljudi v postopkih. Zdi se, da na mestu osvoboditve posameznika izpod režima »enosti« vznikne »neznosna lahkost bivanja«, kot je situacijo nekje poimenoval češko-francoski romanopisec Milan Kundera. Neznosni volumen svobode. V takšnem gledališču pa igro določajo stalne premene reda ter stalne premene položajev moči, ki se vzpostavljajo sproti in nepričakovano. Predstava V postopku uporablja vrsto dramaturških in umetniških postopkov, da bi z njimi spregovorila o vlogi sodobnega posameznika v njih, bežnost in drsenje reda v predstavi pa se v predstavi igra tudi s postopki gledanja.

(Rok Vevar)

***
Kot je povedal dramaturg omenjene predstave Rok Vevar, prvi avtorski gledališki projekt Mengerjeve temelji na improvizaciji in gledališkem razmišljanju angleškega pisca Harolda Pinterja (1930-2008), za katerega zgodnje obdobje sta značilna hkratna nasprotnost čustev in njeno vzpostavljanje oziroma vzpostavljanje nekega nedoločenega pomena in elementa nasilja, je dejal.

Glede na Pinterjeva zgodnja dela so se snovalci predstave spraševali o življenju sodobnega posameznika in kako je ta vsakodnevno, v različnih družbenih vlogah nenehno podvržen različnim postopkom, ki ga ohranjajo negotovega, hkrati pa se ti postopki nikoli ne zaključijo, je pojasnil.

Gre tudi za prikaz, kako se različni postopki mučenja oziroma "mortifikacije", s katerimi so določeni državni režimi skušali svoje državljane disciplinirati, prenašajo v demokratični sistem in različne segmente sodobnikovega življenja, je Vevar nadaljeval.

Predstava se dotika več različnih tem, izhaja pa iz pogovora, ki ga nek fizik opravlja, da bi dobil službo. Pri tem je izpostavljen nekakšnem mučenju izpraševalca, Mengerjeva pa je pri tem, tako Vevar, ubrala nekoliko nevsakdanji pristop.

Njeno avtorsko in umetniško podjetje je v veliki meri izhajalo iz njene plesno-koreografske izkušnje, predstava pa na določen način spominja na neko novo obliko, kar je nemški ekspresionizem imenoval koreodrama, je ocenil.

Gre torej za koreografirano dramsko situacijo z besedilom, pri kateri sta govorni del in gledališki gib enakovredna, dobro uro trajajoča predstava pa je zelo dinamično in ritmično strukturirana, je še povedal Vevar.

Nastopili bodo Nina Ivanišin, Primož Pirnat, Milan Štefe in Gregor Luštek ter člani Kulturno umetniškega društva Ponor. Kostumografija je delo Bjanke Adžič Ursolov. Ponovitvi predstave bosta v torek ob 18. in 20. uri.

Kot je na petkovi novinarski konferenci v Novem mestu dodal ravnatelj APT Matjaž Berger, bodo 20. premiero tega novomeškega gledališča uprizorili v Dvorani novomeške pomladi oziroma po enoletnem premoru v prostorih APT, katerega prenova bo zaključena septembra.

***
Nastopajo:
Nina Ivanišin
Primož Pirnat
Milan Štefe
Gregor Luštek
KUD PONOR
Dramaturgija: Rok Vevar
Prevod angleških besedil: Irena Duša
Koreografija / asistenca: Katja Legin
Kostumografija: Bjanka Adžić Ursulov
Scenografija: Tomaž Štrucl
Oblikovanje zvoka: Uroš Bon
Oblikovanje luči: Jana Vovk
Tehnični vodja: Simon Žižek
Garderoba: Nataša Recer
Vodja produkcije: Jasna Dokl Osolnik