SNG Maribor, 17. 12. 2010

Božično-novoletni koncert Simfoničnega orkestra SNG Maribor

2. koncert Simfoničnega cikla: Božično-novoletni koncert Simfoničnega orkestra SNG Maribor bo 17. in 18. december 2010 ob 19.30 uri v veliki dvorani SNG Maribor.
:
:

foto Damjan Švarc / SNG Maribor
Z letošnjim božično-novoletnim koncertom, s katerim se s Simfoniki SNG Maribor poslavljamo od starega leta, želimo naši cenjenemu občinstvu pričarati praznični glasbeni utrip največjih glasbenih metropol sveta, ki je primarno namenjen zabavi in razvedrilu. Če se najprej pomudimo pri naših severnih sosedih, ne moremo spregledati obilice duhovitih glasbenih domislic, ki so nastale v meščanskem gnezdecu dunajske »dinastije« skladateljev in violinistov Strauss. Gre seveda za oba Johanna in Eduarda Straussa (očeta in oba sinova), od katerih je zlasti Johann Strauss mlajši zaslovel kot kralj valčka in operete.

V programu bomo najprej prisluhnili njegovi uverturi iz danes redko izvajane operete Kraljičin čipkasti robec (Das Spitzentuch der Königin), nato pa še Rosalindinemu čardašu iz skladateljeve briljantne operete Netopir – posebna, opojno melanholična nota Rosalindinega domotožja, se uvodoma zasliši v partu klarineta, kasneje pa se glasba razplamti v vročekrvnem ritmu omenjenega madžarskega plesa. Sledili bosta še francoska polka Divji ogenj (Wildfeuer) in nostalgični valček Zgodbe iz Dunajskega gozda (Geschichten aus dem Wienerwald), v katerem bo nastopila tudi citrarka Irena Zdolšek. Trdna, tako rekoč nezamenljiva melodična identiteta in »nalezljiva« spevnost godal, podkrepljena z godbeniškim impulzom pihal, trobil in tolkalne sekcije (z izrazito rabo srebrno žvenkljajočega triangla), prevevata tudi skladbe Eduarda in Johanna Straussa starejšega. Hiter, skorajda mimobežen temperament je zajet v Kitajskem galopu (op. 20), Seufzer galopu (op. 9) in hitri polki Mit Extrapost (op. 259), ki smo jo poleg popularnega valčka Franza Lehárja Gold und Silber (op. 79) prihranili za zadnje »dejanje« koncerta.

Glasbeni navdih smo našli tudi pri naših zahodnih sosedih, kjer je operna poustvarjalnost praktično neodtujljiv del italijanske nacionalne kulture in identitete: spomnimo se le politične parole risorgimenta, V.E.R.D.I. (Vittorio Emmanuele, Re d'Italia), ki po zgodovinskem naključju sovpada s priimkom velikana italijanske romantične opere. Na nocojšnjem koncertu bomo lahko prisluhnili vsem dobro znani ariji Vojvode o ženski muhavosti La donna è mobile iz Verdijeve opere Rigoletto ter priljubljenemu duetu ponovno združenih ljubimcev iz Traviate (Parigi, o cara), v katerem Alfred predlaga Violetti, da zapustita nemirni Pariz in se preselita na idilično podeželje. Nekoliko hladnejšo, a vseeno dostojanstveno glasbeno govorico, pregneteno z melodično imitacijo »bridkosti in veselja«, lahko zasledimo v valčku iz suite Masquerade, ki jo je leta 1941 napisal armenski skladatelj Aram Iljič Hačaturjan za istoimensko dramo Lermontova (Maškarada), le tri leta kasneje pa jo je skladatelj predelal v petstavčno simfonično suito.

Koncert nadaljujemo z nekoliko sanjavim zanosom podalpskega valčka z naslovom Spomin, ki je nastala izpod peresa slovenskega skladatelja Slavka Avsenika (za simfonični orkester jo je priredil Bojan Adamič), prisluhnili bomo pa tudi hrepeneči izpovedi Marie iz muzikala West Side Story (Zgodba z zahodne strani), ki ga je Leonard Bernstein napisal leta 1961 in je zaznamoval vrsto generacij privržencev tega modernega glasbenogledališkega žanra. Stopnjevana ekspresivnost zaradi neuslišane ljubezni je poudarjena tudi v sinkopirani govorici neapeljskega skladatelja Ernesta de Curtisa, ki je na narečno besedilo pesnika Libera Bovia napisal skladbo Tu ca nun chiagne! (v prostem prevodu: Ti, ki ne prelivaš solz!), ki v marsičem napoveduje ritmične strasti tanga nueva Astorja Piazzolle. Ob koncu pa nam preostane le, da vam ustvarjalci glasbenega programa skupaj z vodstvom SNG Maribor zaželimo poleg obilice glasbenih užitkov še veliko izpolnjenih želja v prihajajočem novem letu in da bi še naprej ostali naši zvesti obiskovalci.

Benjamin Virc
 

Dirigent Martin Kerschbaum
Solisti Lana Kos (sopran), Renzo Zulian (tenor), Irena Zdolšek (citre)
Solista baletnega ansambla SNG Maribor Olesja Hartmann, Sytze Jan Luske
Koreografka Valentina Turcu