STA, 19. 12. 2019

Beton Ltd. v Stari elektrarni z glasbeno-performativnim dogodkom Mahlzeit

Kolektiv Beton Ltd. bo drevi ob 20. uri v Stari mestni elektrarni - Elektro Ljubljana premierno izvedel glasbeno-performativni dogodek Mahlzeit. Članica kolektiva Katarina Stegnar je povedala, da bodo pri tokratnem žanrskem hibridu v ospredju drugi ključni sodelavci kolektiva, vodilo vseh nastopajočih pa bo glasba.

Foto: Toni Soprano Meneglejte

V letu 2020 bo minilo deset let od premiere prve predstave kolektiva Beton Ltd. Tam daleč stran (Uvod v ego-logijo). Kolektiv je nato ustvaril še predstavi Rečem, kar mi rečejo, naj rečem (2012) in Vse, kar smo izgubili, medtem ko smo živeli (2013), leta 2016 pa so s predstavo Ich kann nicht anders začeli z nemškim ciklom, v katerega sodita še Grosse Erwartungen (2018) in aktualna Mahlzeit.

Katarina Stegnar je dejala, da je treba ob gledanju predstave, ki je pravzaprav žanrski hibrid, njen naslov Mahlzeit (v prevodu malica), vzeti zelo dobesedno: "Malica nam na neki točki pripada. Malica pa je tudi sredstvo za mobilizacijo. Malica ti denimo pripada po krvodajalski akciji, pripada pa ti tudi, ko se usedeš na avtobus, s katerim se pelješ na protest. Mogoče pa ti malica pripada tudi v gledališču..." In kot piše v najavi: "Čas je, da poslušamo in se čudimo."

A kljub desetletnici delovanja si v kolektivu s projektom Mahlzeit po besedah Katarine Stegnar niso želeli ustvariti historizacije svojega dela, to se jim ne zdi smiselno. Glasbeno-performativni dogodek namesto tega predstavlja njihov pregled vsega, kar so doslej ustvarili, ter tega, kako so delali. "Za to predstavo smo vzeli neke surplus materiale, kot temu rečem, ki so nam ostali od prejšnjih predstav. Gre predvsem za glasbene materiale, ki smo jih razvili v novo formo," je dejala.

Kakšna pa je dramaturgija pesmi, ki se pojavljajo v predstavi? "Komadi, ki so bili vezani na odrsko dejanje, so morali postati nosilci svoje vsebine. Nekaj komadov v predstavi je ustvarjenih konkretno iz komadov iz prejšnjih predstav, druge komade pa smo, glede na to kar nosijo v sebi, oziroma kakšen čustveni naboj imajo, vsebinsko podprli ali jim kontrastirali," je odgovorila.

Mahlzeit predstavlja novo poglavje nemškega cikla. Zakaj so se v kolektivu odločili za ustvarjanje cikla? Katarina Stegnar pojasni, da je ideja zanj nastala zelo spontano ob ustvarjanju predstave Ich kann nicht anders, ki ji je sledila še Grosse Erwartungen, ker so si želeli kontinuirano razmišljati o svoji poziciji v svetu.

"Ko smo pred tem delali eksistencialiste Camusa, Ionesca in Becketta, je bila naša pozicija na odru manj izjavljalska, igrali smo vloge. V zadnjih dveh predstavah pa nastopamo kot mi sami. Prej smo skakali od teme do teme, od avtorja do avtorja, nato pa smo si želeli, da bi daljši čas razmišljali o neki temi. O problemu identitete ali problemu sodobne družbe, v bistvu o lovljenju nekega zeitgeista. Da je cikel naslovljen kot nemški, pa nima nobene zveze z geografijo. Gre za to, da nemški cikel za nas nadomešča celoten instrumentarij in imaginarij, ki ga ta pojem prenaša v jezikovno-sociološkem ali pa asociativnem smislu," je pojasnila sogovornica.

V novi uprizoritvi kolektiva, katerega jedro tvorita še Branko Jordan in Primož Bezjak, bo po besedah sogovornice v ospredju glasba, gledališko dogajanje pa je nalašč postavljeno v ozadje. To pa zato, ker so si želeli igralci v uprizoritvi v ospredje postaviti še druge člane ustvarjalnega kolektiva, ki zelo veliko doprinesejo k njihovim produkcijam. Gre za glasbenike Jureta Vlahoviča in Janeza Weissa, ki nastopata tudi v tandemu Dead Tongues, ter Maksima Špelka in Marka Brdnika ter za vizualna umetnika Toni Soprano Meneglejte in 004. V kolofonu je v isti liniji navedena še producentka iz zavoda Bunker Maja Vižin.

Na strani Bunkerja uprizoritev spremlja pesem Hoppla, wir leben, ki po besedah sogovornice napoveduje novo predstavo Beton Ltd., glede katere je še vse odprto.

Ponovitev Mahlzeit bo v elektrarni na sporedu še v petek.

Bunker, Mahlzeit, Beton Ltd