À la Cart Performance Webshop je vsekakor nekonvencionalen projekt. Slovenski umetnici Nina Jan in Urša Sekirnik na tržišče postavljata pravo spletno trgovino, prek katere lahko naročite predstavo po lastni izbiri. Zveni kontroverzno? Morda! Zagotovo pa vsaj nekoliko revolucionarno.
Jan in Sekirnik septembra 2014 odpirata spletno trgovino (od 5. septembra 2014 dostopno na www.a-la-cart.com), kjer lahko prek ustaljenih postopkov spletnega nakupovanja njuno delo priredite vašemu okusu in zahtevam ter tako naročite svojo različico predstave, ki jo avtorici nato izvedeta v živo.
Jan in Sekirnik perfekcionistično in do potankosti sledita postopkom spletnega nakupovanja in izrabljata principe agresivnega trženja in kostumizacije “izdelkov”, s katerim na prvi pogled skoraj prepričata, da si prizadevata za popolno komercializacijo svojega umetniškega dela. Presojo o komercializaciji svojega umetniškega dela avtorici prepuščata gledalcu tudi v enem izmed poglavij svoje predstave, ko navajata: »Sistemi kostumizacije so navadno vedno pripravljeni na način, ki kupca prepriča, da ima določeno moč, svobodo odločanja in možnost sodelovanja pri nastajanju produkta. Taki izdelki se prodajajo bolje, saj dajejo potrošniku občutek, da so njegove osebne želje, potrebe in zahteve pomembne in upoštevane. To je seveda res, a zgolj do določene mere. Vse pomembenjše odločitve vedno ostanejo v rokah korporacij, ki omenjene produkte proizvajajo. Kaj pa se zgodi v primeru, ko je umetnik ponudnik kostumiziranih izdelkov? Je avtonomija njegovega umetniškega dela ogrožena ali to pomeni, da zdaj on odloča o vseh pomembnih odločitvah? Da ima v tem primeru vedno nadzor nad svojim umetniškim delom, ki z možnostjo kostumizacije sledi sodobnim tržnim trendom, a vedno zgolj do meje, ki jo določi umetnik sam?« (Jan in Sekirnik 2014, Poglavje, ki odgovarja na vprašanja/A Chapter That Answers Questions)
Ne samo, da imata Jan in Sekirnik v projektu À la Cart Performance Webshop popoln nadzor nad svojim delom. S strukturnimi in vsebinskimi prvinami spletne trgovine vedno znova obračata pozornost na pogosto spregledano delo, ki se skriva za njunim umetniškim procesom. Umetnici svarita pred gledanjem na umetnost zgolj skozi perspektivo romantične umetniške evforije, ki je po njunem mnenju pogosto izgovor za stalno samo-izkoriščanje in minimalno oziroma nikakršno finančno kompenzacijo za opravljeno umetniško delo. Kot alternativo omenjeni perspektivi ponujata vpogled v okoliščine kreativnega procesa, to pa omogoča razumevanje investiranega dela, časa in predanosti ter izpostavlja pasti in ugodnosti prekernega življenskega stila.
Čeprav se Jan in Sekirnik vedno znova nanašata na konkretne primere iz lastnega življenja umetnika prekerca, je seveda jasno, da je možno njuno realnost prenesti v širši kontekst danes tako razširjenega sloja prekernih delavcev.
Podroben ogled projekta À la Cart Performance Webshop v slojih razkriva njegovo relevantnost. Ne samo, da predlaga nov kontroverzen način končnega oblikovanja, trženja in izvedbe del performativne umetnosti, ki se postavlja ob bok ustaljenim praksam trženja del uprizoritvene umetnosti, ampak želi med umetniki in sodobnimi potrošniki obenem širiti ozaveščenost o realnosti post-fordističnega življenskega sloga.
Nina Jan (1986) je konceptualna umetnica, performerka in režiserka, ki že več let deluje in ustvarja med Slovenijo, Nizozemsko in Španijo. Njeno delo večinoma obsega predstave, instalacije in internetne projekte konceptualne narave, ki se pogosto ukvarjajo z interaktivnim vključevanjem publike in s prespraševanjem samoumevnih elementov umetniških medijev, procesov in kreativne pozicije avtorja. V okviru razvoja projekta À la Cart Performance Webshop se je začela intenzivno ukvarjati z iskanjem alternativnih načinov trženja umetniških del in raziskovanjem vpliva post-fordističnega načina proizvodnje na realnosti umetniških življenj in praks. Istočasno v Amsterdamu vzpostavlja spletni muzej poslanih in neposlanih e-sporočil (Museum of (un)sent emails), ki z uporabo najrazličnejših strukturnih mehanizmov in kuratorskih pristopov postaja orodje institucionalne kritike, obenem pa gledalcu razkriva čudovite razsežnosti konkretnih primerov medsebojnih e-komunikacij. Nina je tudi so-ustanoviteljica KUD NUM.
Urša Sekirnik (1986) je med letoma 2004 in 2007 delovala kot so-ustanoviteljica in članica ARWE, skupine za eksperimentalni gib. Leta 2011 je diplomirala na SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance), že v času študija pa je leta 2010 postala so-ustanoviteljica KUD NUM s sedežem v Škofji Loki. V delu znotraj tega kolektiva se vse bolj osredotoča na performans in večmedijsko umetnost ter se ukvarja s koncepti kot so kostumizacija, post-fordizem in (iz)raba tržnih mehanizmov. Kot plesalka je sodelovala s kolektivom Col.lectif PoPs (Španija), Joano Serra Foraste (Španija), Phoebe Osborne (ZDA), Carolino Alejos (Španija) in Silvio Elgarrista (Španija).
Povezava: www.a-la-cart.com
Aksioma, 16. 9. 2014
À la Cart Performance Webshop Nine Jan in Urše Sekirnik
:
:
Povezani dogodki
Aksioma,
20. 6. 2015
Poziv mladim umetnikom U30+
Aksioma,
14. 9. 2010
Razmeščeno telo / Displaced Body
Aksioma,
18. 7. 2013
Vabilo k prijavi novih intermedijskih projektov za leto 2014