Eneja Urnaut, 31. 1. 2020

Eneja Urnaut bere sodobno slovensko dramo

Eneja Urnaut je trenutno v Pragi, kjer piše diplomsko nalogo iz umetnostne zgodovine. Razpeta je med likovno in uprizoritveno umetnostjo. Večkrat se ji zgodi, da jo pot zanese v gledališče namesto v galerijo. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je izbrala besedilo Nogavice Simone Semenič.

Foto: osebni arhiv

Mož in žena srednjih let, v predsobi svojega doma, enkrat zvečer. Ona: »Cigarete, zdravila, zlato, devize, potni list, konzerve, ključi.« V daljavi se sliši hrup. Jasno postane, da jima grozi nevarnost in da žena našteva predmete, ki jih nameravata odnesti s seboj v zaklonišče. Nekateri so dragoceni, drugi imajo zgolj praktično vrednost – kot nogavice. Ponavljajoče, odsekano naštevanje stvari, ki se ob prvih nekaj omembah zdijo še pomembne in ključne za življenje. Vsakič znova pa postajajo precej banalne in vse prej kot bistvenega pomena za življenje.

Zakaj se zatakne ravno pri nogavicah? Pardon, za nastali konflikt pomembna informacija: belih. Žena ne more preko sebe in hkrati barve nogavic niti v situaciji, ko ji preti smrtna nevarnost. »Črne lahko obuješ tako na telovadne copate kot tudi na čevlje. Belih ne moreš. Bele so tako socialne, da je groza. Črne vzemi.«

Očitno je, da se eden manj kot drugi zavedata resnosti situacije, v kateri sta. Na misel mi pride pregovor Omnia mea mecum porto. To naj bi izrekel nek sodnik, ki je bil primoran zapustiti domače mesto, ob tem pa s seboj ni vzel nič svojega premoženja. Ko so ga po tem vprašali someščani, jim je odgovoril, da ima vse, kar potrebuje in je njegovo, vedno s seboj. S tem je mislil na svoje značajske poteze in modrost – v nasprotju z materialno lastnino. Časi so se od stoletij pred Kristusom konkretno spremenili. Materialna lastnina je dandanes izpodrinila relevantnost tega, kar nosimo v sebi. Bogastvo se meri s tem, koliko in kaj imamo. Biti bogat je enako imeti fizične dobrine.

Pri tej devet strani kratki drami, ki je bila realizirana kot zvočna miniatura, je pomemben ritem replik. Je neko tiktakanje ure, odštevanje, ki ga pravzaprav ni. Sama sem med branjem postala rahlo živčna. Dajta že, no. Pojdita, zbežita! Koga brigajo nogavice. Kaj šele njihova barva. Je to bolj pomembno od življenja? Nogavice so enako življenje. 

Tema je brezčasna, a še nikoli toliko aktualna kot v preteklem desetletju. Začela sem si postavljati vprašanja, kaj bi pravzaprav sama storila v podobnem primeru. Kaj bi odnesla s seboj? Potni list? Brez njega si dandanes ujet v državi ali, še huje, ne obstajaš. Za nas, privilegirane Evropejce, prebivalce EU, je to povsem nepredstavljivo. Vprašanje, ki si ga, če seveda imajo čas, vsakodnevno zastavlja na tisoče ljudi, ki bežijo na varno z vojnih območij in za seboj puščajo svoje imetje, spomine in navsezadnje življenje.

Hvala Anuši Petr za še eno spodbudo. Štafeto predajam Jani Nunčič. Upam, da ti bo pisanje šlo zlahka od rok kot object theatre in lutke.

Povezava: Nogavice

Simona Semenič, Nogavice

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Jasna Janež, 27. 12. 2019
Jasna Janež bere sodobno slovensko dramo
Helena Šukljan, 3. 1. 2020
Helena Šukljan bere sodobno slovensko dramo
Anamarija Krajšek, 17. 1. 2020
Anamarija Krajšek bere sodobno slovensko dramo
Mia Hočevar, 24. 1. 2020
Mia Hočevar bere sodobno slovensko dramo
Bor Ravbar, 10. 1. 2020
Bor Ravbar bere sodobno slovensko dramo
Manca Lipoglavšek, 14. 2. 2020
Manca Lipoglavšek bere sodobno slovensko dramo