Jernej Gašperin, 20. 4. 2018

Jernej Gašperin bere sodobno slovensko dramo

Igralec Jernej Gašperin, član ansambla Mestnega gledališča ljubljanskega, je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejel iz rok Ane Penca. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskal bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločil, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst ATL 220 Andreja Rozmana Roze.

Jernej Gašperin / Foto: Osebni arhiv

Najlepše se zahvaljujem Ani Penca za vabilo k sodelovanju. Z veseljem sem se odzval in se znašel na portalu SiGledal, obkrožen z množico tekstov, pod rahlim časovnim pritiskom, z željo, da si enega izberem. Ključev, kako izbrati, je bilo več. Pri svojih predhodnikih sem slutil, da je nekatere zvabil provokativen naslov, druge avtorica ali avtor. Opazil pa sem tudi, da je marsikateri igralec izbral tekst, ki ga je v preteklosti uprizarjal. Skratka, tudi sam sem se odločil za tekst Andreja Rozmana Roze Lizistrata, ki sem ga pred časom študiral. Odprla pa se mi je stran z vsemi besedili dotičnega avtorja. In v oči mi je padla drama ATL 220, ki je najbrž nastala v koprodukciji z Živadinovom, saj me je že naslov asociiral na plovilo, ki je namenjeno v vesolje, in to ne na reaktivni pogon z odmetavanjem delcev, pač pa na sodobni, ekološki, z dvoizmenskim električnim napajanjem. In odločitev je bila storjena.

Izkazalo pa se je, da so moja predvidevanja popolnoma napačna, saj me je že podnaslov vrnil v rodno Radovljico. ATL po novem pomeni, da se Anton Tomaž Linhart od zdaj postavlja ob bok našim najznamenitejšim gledališčnicam, ki svoje inicialke uporabljajo kot blagovno znamko. Pripis 220 pa ne pomeni količine voltov, ki napajajo akumulator Živadinove rakete, pač pa razdaljo od njegove smrti do danes, izraženo v letih.

V iskanju sodobne slovenske drame sem naletel na prepoten, lasuljast, z vampi in vinom polit duhovit zgodovinski vpogled v obdobje, ko se Linhart s svojimi sodobniki sooča s porodničarstvom. Rojeva se slovenščina. Poleg celega kupa novorojenčkov doživimo rojstvo slovenske dramatike in rojstvo prvega slovenskega pesnika. Navdušen sem bil nad domiselnostjo dogodkov, med katere Roza ulovi dialoge protagonistov. Dogajanje je postavljeno med dva obče zgodovinska mejnika, ki sta zaznamovala takratno Evropo; smrt Marije Terezije in smrt njene hčere Marije Antoanete. Vmes pa smo deležni plejade dogodkov, ki nas ves čas opozarjajo, kje na zgodovinskem traku se nahajamo, čeprav so dialogi in prevladujoče vzdušje popolnoma prizemljeni, onesnaženi, polnokrvni, nepretenciozni.

Na tem mestu bi rad iskreno čestital Andreju Rozmanu Rozi, da je uspel iz edine prepoznavne vizualne upodobitve Antona Tomaža Linharta, ki je, vsaj kolikor je meni znano, le silhueta njegovega profila, izrisati njegov karakter, njegov čas in vzdušje, v katerem so nastajala za naš jezik tako prelomna dela.

Kot Radovljičan bom štafetno palico predal Radovljičanki, in sicer svoji sestri Anji Košir, slovenistki in komparativistki, veliki ljubiteljici slovenske besede in poznavalki prenekatere podrobnosti iz slovenske literature. Pa naj štafetna palica tokrat ostane v družini.

 

Povezava: Andrej Rozman Roza: ATL 220

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Lev Mastnak Trobentar, 14. 4. 2018
Lev Mastnak Trobentar bere sodobno slovensko dramo
Eva Kučera Šmon, 13. 4. 2018
Eva Kučera Šmon bere sodobno slovensko dramo
Sebastijan Horvat, 14. 4. 2018
Sebastijan Horvat bere sodobno slovensko dramo
Timotej Novaković, 13. 4. 2018
Timotej Novaković bere sodobno slovensko dramo
Ajda Bračič, 6. 4. 2018
Ajda Bračič bere sodobno slovensko dramo
Drago Ivanuša, 27. 4. 2018
Drago Ivanuša bere sodobno slovensko dramo
Urša Majcen, 21. 4. 2018
Urša Majcen bere sodobno slovensko dramo
Zala Mojca Jerman Kuželički, 20. 4. 2018
Zala Mojca Jerman Kuželički bere sodobno slovensko dramo
Helena Fašalek, 20. 4. 2018
Helena Fašalek bere sodobno slovensko dramo
Benjamin Zajc, 27. 4. 2018
Benjamin Zajc bere sodobno slovensko dramo
Katarina Černe, 21. 4. 2018
Katarina Černe bere sodobno slovensko dramo
Vanja Kretič, 27. 4. 2018
Vanja Kretič bere sodobno slovensko dramo
Jure Žavbi, 27. 4. 2018
Jure Žavbi bere sodobno slovensko dramo
Iztok Drabik Jug, 4. 5. 2018
Iztok Drabik Jug bere sodobno slovensko dramo
Taja Lesjak Šilak, 4. 5. 2018
Taja Lesjak Šilak bere sodobno slovensko dramo