Prešernovo gledališče Kranj, 26. 4. 2018

Žalujoča družina v petek gostuje na Nušićevih dnevih

Na 35. Nušićevih dnevih bodo igralci Prešernovega gledališča Kranj in Slovenskega ljudskega gledališča Celje ta dan ob 20. uri nastopili s komedijo Branislava Nušića Žalujoča družina. Festival z dolgoletno tradicijo, posvečen največjemu srbskemu komediografu in njegovim sodobnim delom, se bo s podelitvijo nagrad v smederovskem Centru za kulturo zaključil dan kasneje.
Foto: Jaka Babnik
Foto: Jaka Babnik
Foto: Jaka Babnik
Foto: Jaka Babnik

Branislav Nušić, mojster karakterne komedije, je v delu Žalujoča družina, ki je nastalo že davnega leta 1934, svojo kritično ost usmeril v pokvarjeno, sprenevedavo in povampirjeno družbo, konkretneje v družino, ki se po stričevem pogrebu zbere na njegovem domu in v kateri je vsak od tako imenovanih »sorodnikov« prepričan, da je prav on neizpodbitno upravičen do dediščine, kar je tudi v Sloveniji konec koncev postalo že nekakšen nacionalni »šport«, skozi katerega se zrcalijo moralna sprevrženost, pohlep, dvoličnost in lakomnost. To so lastnosti, ki očitno zaznamujejo ljudi po vsem svetu in jih nikakor ni mogoče pripisati samo določenemu narodu ... Prav zato se zlahka vsi poistovetimo z duhovitimi, strupenimi in večno aktualnimi arhetipi Nušićeve igre o razkrinkavanju hipokrizije in jih ne razumemo zgolj kot lahkotno, sproščujočo in neobvezno komedijo, ampak predvsem kot priložnost za radikalno kritiko in detekcijo družbene moralno-etične sprevrženosti, obenem pa tudi kot koncizen in neusmiljen prikaz vsakdanje človeške banalnosti in pritlehnosti.

Nušićeve komedije so bile pred leti stalnica tudi na slovenskih odrih, vendar je od zadnje uprizoritve minilo že kar nekaj časa. Njegove politične komedije (Gospa ministrica, Sumljiva oseba, Narodni poslanec) so danes prav tako aktualne kot pred več kot sto leti, ko so nastale, in prav zato se je Nušić kot najbolj znan srbski komediograf zapisal med nesporne klasike. V svojih komedijah je orisal vse slabosti družbe in časa, v katerem je živel, v njegovem pisanju pa se pojavljata dve osnovni temi – oblast in denar – gonili, ki ženeta njegove like.

Prav zato so se v Prešernovem gledališču Kranj odločili komedijo, v novem slovenskem prevodu Aleksandre Rekar in v koprodukcijskem sodelovanju s Slovenskim ljudskim gledališčem Celje, uprizoriti kot otvoritveno predstavo pretekle gledališke sezone. K sodelovanju so povabili enega najbolj prodornih režiserjev mlade generacije Igorja Vuka Torbico, ki je v letu 2017 dobil prestižen naziv žlahtni režiser. Diplomiral je na Fakulteti dramskih umetnosti v Beogradu, kjer je prejel nagrado Huga Kleina za najboljšega študenta gledališke režije v generaciji. Od leta 2015 je asistent pri predmetu Gledališka režija in doktorant na isti akademiji. Že med študijem so beograjska gledališča njegove produkcije, ki so osvajale nagrade, uvrščala na repertoar. Kot režiserja ga še danes najbolj zanima odkrivanje manj znanih klasik, ki jih revitalizira na svoj način.

Po besedah dramaturginje Katarine Pejović je Žalujoča družina dramaturško ena najbolj zahtevnih komedij zaradi odsotnosti dogajanja. »Komedija je globoko ukoreninjena v srbski mentaliteti in vse, kar je v Srbiji samoumevno, v Sloveniji ni. Zato sva se z režiserjem odločila za odmik od Nušićevega koncepta, za odmik od moškega sveta. Premaknila sva ga na ženski pogon, organski preplet moške in ženske pozicije, na izpraševanje vlog, kar je pripeljalo do univerzalne note predstave, kjer se srbsko in slovensko ne razlikujeta,« je razložila dramaturginja.

V predstavi nastopajo Peter Musevski, Aljoša Kolatak, Borut Veselko, Andrej Murenc, Aljoša Ternovšek, Blaž Setnikar, Darja Reichman, Lučka Počkaj, Pia Zemljič, Barbara Medvešček in Liza Marija Grašič.