Od četrtka do sobote bo simpozij v organizaciji Centra za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani vzel v pretres tisto od treh literarnih zvrsti, ki je, kot ugotavlja predsednica simpozija Obdobja, doc. dr. Mateja Pezdirc Bartol, večkrat potisnjena ob rob literarnovednega raziskovanja – dramatiko.
Ob tej priliki je izšel tudi zbornik s 47 analizami domačih in tujih strokovnjakov, ki vodilno tematiko obravnavajo z najrazličnejših vidikov. Ta metodološka pestrost skupaj z raznoliko zasedbo referentov predstavlja eno od odlik prvega tako obsežnega zbornika, ki je v celoti posvečen slovenski dramatiki.
Simpozij bosta uvodoma zaznamovali predavanji Ljudmila Dimitrova z Univerze v Sofiji in Tomaža Toporišiča s Fakultete za humanistične študije Koper ter Slovenskega mladinskega gledališča.
Ljudmil Dimitrov bo v svojem izvajanju ponudil dragocen pogled od zunaj – njegov referat je naslovljen Dramatika in identiteta: slovenska situacija – bolgarski vpogled, v njem pa pretresa vprašanja nacionalnega značaja in indentifikacije, kot se odražajo v dramatiki obeh nacij. Tu se bo seveda nemogoče izogniti slovenski hlapčevski formuli, ki jo avtor opisuje kot narodno značilnost, ki jo je utrdila drama Ivana Cankarja. Iskanja odgovorov se bo Dimitrov med drugim lotil tudi v dialogu s slovenskim igralcem Igorjem Samoborjem.
Tomaž Toporišič se bo v svojem referatu z naslovom Nevarna razmerja slovenske dramatike in gledališča 20. stoletja dotaknil dinamičnega razmerja, kot se je od konca druge svetovne vojne do danes razvijalo na relaciji med pisano dramsko besedo in njeno uprizoritvijo. Analiza tako v precep vzame slovensko eksperimentalno gledališče petdesetih, neoavantgardno performersko skupino Pupilija Ferkeverk, raziskave Ljubiša Ristića in druge pomembne momente slovenskega gledališča druge polovice 20. stoletja. Kot časovno manj oddaljen primer inovativne rabe dramske oblike bo Toporišič namenil nekaj besed tudi drami Hodnik Matjaža Zupančiča.
Vabljeni na predavanja in diskusije!
***
Današnji program simpozija:
Uvodna predavanja (Zbornična dvorana)
11.00 Ljudmil Dimitrov, Sofija, Bolgarija
Dramatika in identiteta: slovenska situacija – bolgarski vpogled
11.20 Tomaž Toporišič, Ljubljana, Slovenija
Nevarna razmerja slovenske dramatike in gledališča 20. stoletja
11.40–11.50 Diskusija
11.50 Irena Orel, Ljubljana, Slovenija
Poimenovanja dramskih oseb v slovenski dramatiki s konca 18. stoletja in danes
12.10 Tone Smolej, Ljubljana, Slovenija
Od precioze do borke za emancipacijo. Komedija Roza Frana Celestina
12.30–12.40 Diskusija
12.40–14.00 Kosilo (Mala sejna soba)
Predavanja (Zbornična dvorana)
14.00 Urban Šrimpf, Ljubljana, Slovenija
Županova Micka – prenaredba, poslovenitev, prevod, ponašitev ali še kaj?
14.15 Maruška Agrež, Ljubljana, Slovenija
Pragmatični frazemi v Linhartovi dramatiki
14.30 Ljudmila Malinova Dimitrova, Sofija, Bolgarija
Zofka Kveder in Petko Todorov – srečanje in razhajanje slovenskega in bolgarskega modernizma v dramatiki
14.45 Alenka Jensterle Doležal, Praga, Češka
Simbolizem v Župančičevi drami Noč na verne duše
15.00–15.20 Diskusija
15.35 Pavle Jović, Beograd, Srbija
Prvi prevodi Cankarjevih dram
15.50 Nina Žavbi Milojević, Ljubljana, Slovenija
Uprizoritve Hlapcev Ivana Cankarja od začetkov do danes
16.05 Iva Rosanda Žigo, Dejan Durić, Reka, Hrvaška
Slovenski dramatičari na sceni riječkoga HNK Ivana pl. Zajca u razdoblju od 1946. do 1960.
16.20–16.40 Diskusija
18.00 Gledališka predstava Pohujšanje v dolini šentflorjanski in pogovor z ustvarjalci
(Slovensko mladinsko gledališče, Vilharjeva 11, Ljubljana)
***
Predavanje Radka Novaka z naslovom Slovenske igre na čeških odrih JE ODPOVEDANO.