STA, 28. 10. 2019

Velika Borštnikova nagrada predstavi še ni naslova Tomija Janežiča in prstan Marinki Štern

Najboljša uprizoritev pretekle gledališke sezone je po presoji žirije 54. Festivala Borštnikovo srečanje še ni naslova v režiji Tomija Janežiča in produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Osrednjo nagrado, Borštnikov prstan pa si je na nocojšnjem zaključku festivala v Mariboru nadela dolgoletna članica omenjenega gledališča Marinka Štern.

Foto: Žiga Koritnik

"V predstavah, ki smo jih videli, ne moremo prezreti dejstva, da slovensko gledališče ni ustvarjalno področje, ki ga slovenska družba navdušeno podpira. Kot gledalci seveda vsakič, ko obiščemo gledališče, pričakujemo vznemirljivo doživetje, ki bogati življenje. Po drugi plati pa smo precej zadržani v trenutku, ko je gledališko ustvarjanje potrebno tudi v resnici podpreti," je v zaključnem poročilu po ogledu 12 uprizoritev tekmovalnega programa zapisala strokovna žirija.

Posebej je izpostavila predstavi še ni naslova in Ali: Strah ti poje dušo v režiji Sebastijana Horvata in produkciji ljubljanske Drame, ki po ocenah žirije sodita v vrh slovenskega in evropskega gledališča. Omenjeni predstavi sta na letošnjem Borštnikovem srečanju prejeli tudi večino nagrad.

Najbolj je žirijo prepričala deset ur trajajoča uprizoritev še ni naslova, ki "zaradi izjemnosti vseh gledaliških elementov in visoke koncentracije vztrajno tke vezi med igralci in gledalci in je zapeljiva ne le zato, ker se razgali, ampak tudi zato, ker nam pokaže, kako se razgali".

Njen režiser Janežič je prejel nagrado za režijo, saj je ustvaril "kompleksno režijsko in dramaturško strukturo, ki je hkrati oboje, proces in stvaritev, ki temelji na različnih gledaliških tehnikah in metodah psihodrame".

Predstava je po besedah umetniškega vodje Slovenskega mladinskega gledališča Gorana Injaca rezultat skoraj dveletnega kolektivnega dela, "v katerem sodelujemo vsi, tako kot v gledališču je in mora biti". "Ta predstava ve, da dialog ni samo postavljanje zahtev in izpolnjevanje želja. Ta predstava ni rezultat interesov, antipatij in sovražnosti posameznikov. Ta predstava je rezultat odgovorne in subvencionirane kulture, ki ve, da je v teh časih treba ustvarjati prostore svobode, refleksije in preporoda," je dejal v imenu celotne ekipe.

Iz te predstave so tudi dva od štirih nagrajencev za igro - Matej Recer in Stane Tomazin - ter nagrajena mlada igralka Anja Novak. Nagrado za igro sta prejela tudi Iztok Drabik Jug in Nataša Barbara Gračner iz uprizoritve Ali: Strah ti poje dušo.

Nejc Gazvoda je dobil nagrado za izvirno dramsko besedilo predstave Tih vdih v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega, Borut Bučinel Borštnikovo nagrado za oblikovanje svetlobe v predstavi Ljudomrznik v produkciji SLG Celje in Arturo Annecchino za avtorsko glasbo v predstavi Macbeth v produkciji SNG Nova Gorica.

Žirija je dodelila tudi dve posebni nagradi, in sicer Sebastijanu Horvatu, ker "vedno znova ustvarja umetniške geste, ki razpirajo nevralgične točke, paradokse, stereotipe in tabuje", ter Draganu Živadinovu, ker "dosledno udejanja svojo premišljeno umetniško vizijo, ki je kljub prepredenosti z različnimi referencami zgodovine gledališča in gledaliških avantgard povsem avtentična, kar se izkazuje tudi v predstavi REKA, REKA/ Syntapiens::IZ".

Največjega aplavza na nocojšnji slovesnosti je bila razumljivo deležna dobitnica Borštnikovega prstana Marinka Štern. "Je suverena igralka, ki je vedno pripravljena iz neznanega narediti znano, povezati nepovezljivo, predvsem pa z natančno igralsko prezenco začarati in včasih kar uročiti gledalke in gledalce," piše v utemeljitvi nagrade.

Sama zase pravi, da je "odvisnica od gledališča", zato je bila zelo žalostna, ko so jo upokojili. A so se hitro našle vloge zanjo drugje, nazadnje na televiziji. "Želim si delati. Po svoje se trudim narediti vlogo, včasih mi zelo dobro uspe, včasih mi uide. V zadnjem času je lažje, imam več izkušenj, mirno živim," je povedala.

Prstan jemlje kot krono svojega dosedanjega dela, obenem pa upa, bo še naprej lahko igrala. "Zelo sem vesela in še vedno težko verjamem, kako so izbrali mene, ker je veliko dobrih igralk in igralcev," je dejala.

S tem ko ji je prejšnja dobitnica Milada Kalezić predala prstan, se je zaključilo letošnje Borštnikovo srečanje, ki je bilo najobsežnejše doslej. "Zelo sem vesel, da smo imeli dvorane v glavnem za vse predstave polne, pogosto tudi razprodane, kar pomeni, da je interes za gledališče zelo velik, da je festival uspel aktivirati nova občinstva, kar se mi zdi dragoceno," je povedal umetniški direktor Aleš Novak.

FBS