STA, 15. 11. 2017

V MGL Fassbinderjeva projekcija razumevanja demokracije skozi oči vesoljke

Na Mali sceni Mestnega gledališča ljubljanskega (MGL) bodo v petek krstno uprizorili dramo Rainerja Wernerja Fassbinderja Kri na mačjem vratu v režiji Ivane Djilas. V predstavi se zvrsti okoli 80 prizorov z vesoljko in raziskovalko pojma človeške demokracije Phoebe Zeitgeist ter desetimi drugimi liki. V ospredju je vprašanje, kakšni smo ljudje.
:
:
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani
Foto: Peter Giodani

Fassbinder je širši javnosti znan kot režiser, manj pa kot dramatik, čeprav je ob smrti leta 1982 v starosti 37 let za seboj zapustil 20 dramskih tekstov, med katerimi je približno polovica avtorskih. Po besedah dramaturginje predstave Ire Ratej se je Fassbinder kot dramatik tematsko praviloma posvečal kritiki družbe in "bičal ozkosrčnost, malomeščanstvo in politično korupcijo".

Direktorica in umetniška vodja MGL Barbara Hieng Samobor je na včerajšnji predstavitvi povedala, da se predstava Kri na mačjem vratu dobro prilega sezoni gledališča, ki so jo naslovili Kaj je resnica? V ospredju dramske predloge je namreč vprašanje, kakšni smo v resnici ljudje oziroma ali bi se sploh prepoznali, če bi se srečali in ugledali v pravi luči.

Vlogo raziskovalke pojma demokracija je Fassbinder dodelil vesoljki Phoebe Zeitgeist, ki jo igra Tina Potočnik Vrhovnik. Phoebe Zeitgeist, poimenovana po stripovski junakinji iz 60. let, na Zemlji srečuje posameznike, jih posluša in opazuje, kako se obnašajo v odnosih. Ob tem se uči tudi novega jezika, ki pa ga ne razume najbolje. Na zabavi sreča deset različnih vsakdanjih oseb, ki se pogovarjajo o ljubezni, osamljenosti, bolečini, poslu, strasti in smislu življenja.

Predstava je sestavljena iz okoli 80 prizorov, v katerih se liki srečujejo eden z drugim. Po besedah dramaturginje se na koncu izkaže, da se liki od začetka do konca predstave spremenijo, Phoebe Zeitgeist pa spozna, da je z "demokracijo križ": "Izkaže se, da smo drug do drugega, ne glede na to, v kakšni poziciji smo, bolj ali manj nasilni in se ponižujemo že na ravni dialoga, ki je pravzaprav osnova demokracije. Se pravi, da med nami ni nobene posebne enakosti."

Kot je spomnila Ira Ratej, je Fassbinder v nekem intervjuju dejal, da je v ljubezni tako, da je tisti, ki bolj ljubi, v odnosu šibkejši. Režiserka Ivana Djilas pa je razmišljala o tem, kaj sploh je demokracija in ali je mogoča: "Osnovni koncept naše demokracije je, da množica obvelja. Kaj pa se zgodi ena na ena? Vedno se borimo za premoč. Kako naj torej ta koncept deluje v množici, če ne deluje že med dvema?"

V predstavi odnosi med liki po besedah režiserke porodijo ogromno situacij, ki bodo občinstvo "jezile, žalostile in zabavale". Ljudje smo majhni, žalostni, jezni. Iz nas kipijo razna čustva in ta se kažejo v predstavi. Ivana Djilas je k projektu povabila priznanega beat-boxerja in glasbenika Murata, ki podpisuje glasbo, a se je tudi popolnoma zlil z dogajanjem na odru in dobil svojo vlogo DJ-ja. Za koreografijo vseh likov, ki so se skupaj znašli na zabavi, pa je poskrbela Maša Kagao Knez.

Na igralko Karin Komljanec, ki igra ljubico, je med študijem za predstavo največji vtis napravilo, kako brezkompromisen je Fassbinder pri odkrivanju človeške narave. Povedala je, da so se tudi sami med študijem posvečali "iskanju ogabnosti", a so kljub vsemu na koncu prav v vsakem našli nekaj lepega.

V predstavi igrajo še Mojca Funkl (Punca), Bernarda Oman (Žena mrtvega vojaka), Gaber K. Trseglav (Mesar), Matic Lukšič (Ljubimec), Gregor Gruden (Učitelj), študentka igre Anuša Kodelja (Fotomodel) ter gosta Tomo Tomšič (Vojak) in Žan Perko (Policaj). Scenografka je Nastja Miheljak, kostumografka pa Jelena Proković.

Povezani dogodki

Ira Ratej, 17. 11. 2017
Oklep klišejev