za STA Jasmina Vodeb, 21. 3. 2011

Včerajšnji dan posvečen gledališču za otroke in mlade

Mednarodno združenje gledališč za otroke in mlade (ASSITEJ) je 20. marec razglasilo za svetovni dan gledališča za otroke in mlade. Predsednik združenja Wolfgang Schneider je v letošnji poslanici zapisal, da si želi, da bi bilo vsem otrokom v vrtcih in šolarjem omogočeno, da bi lahko vsako šolsko leto vsaj dvakrat obiskali gledališče.

Žužkerada / foto Nejc Saje
Gledališče ima po Schneiderjevih besedah povsod po svetu status žive dediščine. Uprizoritvene umetnosti so že tisočletja del kulturnega življenja, že stoletja pa nagovarjajo tudi otroke in mladino, je prepričan predsednik ASSITEJ. Po njegovem mnenju vključevanje otrok v gledališko umetnost od zgodnjega otroštva prinaša nedvomne koristi.

Schneider je zapisal, da je gledanje umetniških stvaritev umetnost, ki pa se jo je treba naučiti: "Treba je vaditi poslušanje, da lahko sploh začnemo razumeti." Gledališče za mlade lahko po Schneiderjevem mnenju marsikaj pokaže, pove in sporoči: vtise in izraze, odnose in dejanja, izkušnje in vpoglede. Zgodbe se res pripovedujejo na odru, vendar se njihove podobe in pomeni pokažejo šele, ko je tam občinstvo, ki jih zazna in razume. To je skrivnost, pravi Schneider, zato bi moralo biti gledališče priznano ne le kot del svetovne dediščine, pač pa kot deveto čudo sveta, skupaj z igralci, režiserji, dramaturgi, učitelji, tehniki, kostumografi in scenografi, ki ga ohranjajo za naslednje rodove.

Vsem otrokom in mladostnikom bi morali omogočiti, da so del te zapuščine, meni predsednik ASSITEJ, ki je poslanico napisal v upanju, da bodo politika, družba, svetovni trg in lokalna podjetja gledališču za mlade posvetili posebno pozornost, saj, kot poudarja, "lahko igrana predstava postane prava igra šele, ko ima občinstvo, da v njej sodeluje".

Posebno poslanico je ob svetovnem dnevu gledališča za otroke in mlade, ki ga obeležujejo v 80 državah članicah ASSITEJ, prispevala tudi ustanoviteljica belgijskega otroškega gledališča Kopergietery Ghent Eva Bal. V besedilu, ki ima obliko pesmi, se sprašuje, kaj so otroci, kaj je gledališče in kaj je otroško gledališče. "Pesem" začne s primerjavo omenjenih pojmov z "osupljivo zamislijo, jasno kot jutranje sonce", sklene pa z neposrednim nagovorom otroku oziroma mladostniku.

V Sloveniji so svetovnemu dnevu gledališča za otroke in mlade posebno pozornost namenili v Dramskem odru za mlade, ki je, kot je dejala njegova umetniška vodja Jera Ivanc, obeleževanje "podedoval" od nekdanjega Gledališča za otroke in mlade Ljubljana (GOML). Letos so se odločili, da bodo vse tri praznike gledališča, še svetovni dan lutk in svetovni dan gledališča, obeležili skupaj. Prav dan za otroke in mlade je po mnenju Ivančeve poseben, ker daje prednost najstnikom, ki običajno "izpadejo iz gledališča". Sami namreč še ne zahajajo v gledališče, za obisk pa premalokrat poskrbijo tudi šole. Obenem je tudi produkcije za najstnike najmanj, meni Ivančeva.

Dramski oder za mlade je v nedeljo ponudil tri predstave, vse po znižani ceni. Na sporedu so bile Žužkerada Maje Borin, Tik tak Sonje Kononenko, ter predstava Pink, ki je nastala po predlogi istoimenskega mladinskega romana Janje Vidmar.