»Zdaj pripravljam našim filistrom še nekoliko mastnejšo jed,« je Ivan Cankar leta 1899 pisal bratu Karlu. »Obrcal sem vse slovensko naprednjaštvo, liberalnost, patriotično navdušenost (fej!) in globoko ljubezen do ‘preprostega’ naroda (barab). Naslov te komedije je ‘Za narodov blagor’.«
Cankar je naslednje leto rokopis istočasno poslal založniku Schwentnerju in Deželnemu gledališču; a medtem ko je igra objavo doživela leta 1901, je na ljubljansko uprizoritev morala počakati šest let. Med drugimi ji je nasprotoval tedanji gledališki intendant Fran Govekar, ki je dajal prednost nezahtevnim, zabavnim igram, s tem pa sprožil tudi znamenito polemiko s Cankarjem.
Krstno uprizoritev je satira Za narodov blagor doživela leta 1905 v Pragi, na ljubljanski repertoar pa je bila uvrščena, ko je leta 1906 vodenje gledališča prevzel Friderik Juvančič. Požela je navdušenje občinstva in kritike, pozneje pa ni minilo desetletje, ne da bi katero od slovenskih poklicnih gledališč uprizorilo to Cankarjevo družbenokritično komedijo. Z njo so se srečala različna režijska imena, nekatera večkrat. Denimo Milan Skrbinšek, ki je v letih 1919–1920 na odru tržaškega gledališča uprizoril skoraj celoten Cankarjev dramski opus, pozneje pa je dramatikova dela postavljal še na odrih drugih gledališč.
V poznejših desetletjih so med drugim nastale različne režijske postavitve Mileta Koruna, začenši z uprizoritvijo v ljubljanski Drami leta 1958. Vladimir Kralj je ocenil, da je bila ta »prijetno presenečenje. Tako v režijskem kot v igralskem pogledu je bila vsa sveža, nova, odkrivala je stvari, ki jih v dosedanjih uprizoritvah tega dela nismo opazili. /…/ Povsem izvirni pa sta bili dve igralski ustvaritvi – Gornik Staneta Severja in Grudnovka Duše Počkajeve.«
Kako so Heleno Gruden, ki ima med Cankarjevimi ženskimi liki posebno mesto, oblikovale druge nosilke vloge? Kako so se igre o preračunljivem ravnanju narodnih veljakov lotevali prihodnji ustvarjalci in kako je posamezne interpretacije definiral vsakokratni družbenopolitični kontekst?
Vabljeni na zgodovinski prelet gledaliških srečevanj s Cankarjevim Narodovim blagrom, ki ga pripravlja teatrologinja in kustosinja Ana Perne.
Slavna komedija v štirih dejanjih, ki jo poleg Cankarjeve značilne dramske pisave odlikujejo duhoviti dialogi in mojstrska karakterizacija oseb, se na oder ljubljanske Drame vrača po več kot treh desetletjih. Premiera bo v sredo, 15. januarja, ob 20.00 na Velikem odru na Litostrojski 56.