STA, 19. 3. 2024

Na Velikem odru ljubljanske Drame Nebesje britanske dramatičarke Lucy Kirkwood

V SNG Drama Ljubljana bodo kot predzadnjo v sezoni na Velikem odru 23. marca premierno uprizorili igro Nebesje britanske dramatičarke Lucy Kirkwood. Režijo prve slovenske uprizoritve podpisuje Sebastijan Horvat. Na novinarski konferenci je izpostavil, da je Nebesje zelo dobro napisano besedilo, ki odpira pereča vprašanja.
:
:
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana

Dogajanje je postavljeno v leto 1759 v majhno vasico v pokrajino Suffolk, kjer porota dvanajstih žena odloča o življenju in smrti Sally Poppy, ki je obtožena, da je ob pomoči svojega ljubimca umorila enajstletnega otroka.

Po besedah ravnateljice SNG Drama Ljubljana Vesne Jurca Tadel je presunljivo, "kako se vsi odnosi, ki se razgaljajo, izkazujejo kot še kako aktualni, zlasti kar se tiče položaja žensk".

Prevajalka Tina Mahkota je naslov igre označila kot vznemirljiv, na slovensko besedo nebesje je, kot je povedala, naletela po dolgem iskanju. Dramatičarka, ki piše zelo raznoliko, je tokrat želela poustvariti zgodovinsko jezikovno pokrajino obdobja, v katerega je postavila svojo igro. Hkrati, ker je v središču žensko telo, vsake toliko "kot z udarcem v trebuh" preseneti s sodobnim z jezikom, ki je lahko celo nižje lege, tudi vulgaren.

Dramaturg Milan Ramšak Marković je besedilo Lucy Kirkwood označil kot fenomenalno in prevod kot odličen. Kar se tiče koncepta uprizoritve, so se naslonili na to, kar ima besedilo v sebi; na vprašanje, zakaj to besedilo danes in zakaj se je britanska dramatičarka odločila, da ga napiše. Odgovor, ki ga ponujajo, je, da se je v času, ki ga je opisala avtorica, začel nek procesa, katerega koncu smo priča. Če je ona pisala o rojstvu buržujske kulture, mi danes opazujemo njeno dekadentno fazo.

Režiser Horvat je povedal, da so z ekipo šli skozi vznemirljiv kreativen proces, ki na prvi pogled deluje klasično dramski, ki pa po njegovem mnenju tako na idejnem kot estetskem nivoju odpira pomembne razpoke tako dramskega gledališča kot političnega sveta, v katerem živimo danes. Kot se dramskost samega materiala na nek način z zelo subtilnimi intervencijami razpira ali trga, se skozi razpoke razkriva tudi političnost časa, v katerem živimo.

Kot je še povedal, se je preko besedila naučil nekaj bistvenih postavk o tem, kaj je feminizem - boj za radikalno emancipacijo. "Feminizma brez razrednega boja ni. To je emancipacija na vseh področjih, ne le na področju spolnih politik in identitet," je povedal.

Lektor Arko je povedal, da je govor razplasten od zbornega do pogovornega in čeprav se igra dogaja na angleškem podeželju, se niso odločili za narečja. Ker v igri nastopa dvanajst porotnic in obtoženka, ki večinoma govorijo druga čez drugo, pa je bilo potrebno določiti, kaj mora vendarle priti do izraza, je še pojasnil.

Igralka Maruša Majer, ki nastopa v vlogi obtoženke, je povedala, da jo je besedilo že ob prvem branju popolnoma prevzelo. Študij je opisala kot zelo zahteven, ker ima njen lik "toliko težkih stvari na pladnju". Nataša Barbara Gračner, ki igra eno od porotnic, pa je med drugim povedala, da jo je igra spremenila kot ustvarjalko in kot človeka ter da je tekom študija prišla do spoznanja, da je temo feminizma potrebno nagovarjati zelo močno, "da je žensko včasih sliši le, če kriči".

V predstavi igrajo še Saša Pavček, Silva Čušin, Sabina Kogovšek, Iva Babić, Vanja Plut, Pia Zemljič, Nina Ivanišin, Eva Jesenovec, Maša Derganc, Zvezdana Mlakar, Mina Švajger k. g., Igor Samobor in Nejc Cijan Garlatti.

Scenograf je Igor Vasiljev, kostumografka Belinda Radulović, skladatelj Drago Ivanuša, oblikovalec svetlobe Aleksandar Čavlek.

SNG Drama Ljubljana, Lucy Kirkwood, Nebesje, Sebastijan Horvat

Povezani dogodki