Tomaž Rode, predsednik DBUS, 30. 9. 2011

11.gala večer novih baletnih koreografij na slovensko glasbo

Vsako letni najzahtevnejši gledališki projekt Društva baletnih umetnikov Slovenije z naslovom »11. gala večer novih baletnih koreografij na slovensko glasbo«, bo premierno predstavljen 2. oktobra 2011 ob 19.00 uri v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani, kasneje pa tudi v drugih kulturnih središčih Slovenije.

Tako se nam še v letošnjem letu obetajo ponovitve v  Avditoriju Portorož, 13. novembra 2011, v SNG Nova Gorica in v SNG Maribor, decembra 2011. Tako kot je TV Slovenija za vselej dokumentirala in predvajala že mnoge od preteklih večerov, se dogovarjamo tudi za ovekovečenje letošnjega.

Gala večer novih baletnih koreografij na slovensko glasbo je nedvomno eden najpomembnejših slovenskih dogodkov na področju nove slovenske baletne koreografije, odmeven pri obiskovalcih in medijih doma in v tujini. Zanimanje za sodelovanje v okviru gala večerov novih baletnih koreografij na slovensko glasbo iz leta v leto narašča, predvsem v zadnjem času pa se odziva tudi vse več tujih ustvarjalcev. Tako so v preteklosti že sodelovali koreografi iz ZDA, Kanade, Velike Britanije ter Belgije. Posebno čast dogodku dajejo sodelovanja slovenskih zamejcev, katerih umetniško delovanje se pri nas vse preredko postavi na ogled.

Gala večeri novih baletnih koreografij na slovensko glasbo se vsakoletno uprizarjajo od leta 2000, ko je bil uprizorjen 1. Gala večer novih baletnih koreografij na slovensko glasbo. Glavni namen večerov ostaja vsa leta enak. Govori o želji po nadaljevanju glasbeno-baletne tradicije na Slovenskem, o skrbi za mladi in hkrati še neodkriti baletno-plesni koreografski potencial v povezavi z vrhunskimi, doma in v mednarodnem prostoru uveljavljenimi umetniki, ki večerom dajejo še posebej svečano noto.

Pred desetimi leti se je takratno vodstvo društva zgrozilo nad desetletja trajajočim zanemarjanjem vzgoje mladih slovenskih baletnih koreografov. Sprva precej skromen večer je leta 2003, pričel postopoma dobivati ambicioznejšo obliko. Sprva interni dogodek je sčasoma postajal vse bolj odmeven, zanimanje mladih baletnih umetnikov z željo po koreografski preizkušnji za sodelovanje pa je iz leta v leto raslo. Iz sprva dveh uprizoritev istega večera, ene v Ljubljani in ene v Mariboru, se Gala večer novih koreografij na slovensko glasbo danes plasira v vedno večji krog slovenskih kulturnih hramov.

Z namenom nudenja celovite gledališke infrastrukture, ki koreografom omogoča razviti popolno idejno zamišljeno delo, se danes, po desetih uprizorjenih večerih kažejo zavidljivi rezultati. Zanimanje za sodelovanje v večeru je doseglo raven, ko smo se morali po prijavah za sodelovanje na 9. Gala večeru novih koreografij na slovensko glasbo prvič lotiti selektivnega izbora. Iz prvotnih treh točk, danes z gledalci izmenjujemo umetniške in človeške energije v spletu giba, glasbe in čustev v celovečernem dogodku.

Tako pričujoči večeri v prepletu mladih in uveljavljenih koreografskih imen vzpodbujajo potencialne in ustvarjalne energije v novi dobi baletne umetnosti. Eni z novim, svojevrstnim koreografskim stilom, drugi z že uveljavljeno – lastno koreografsko besedo, ki raziskuje nove razsežnosti tistega kar premore človeško telo. Tako iz leta v leto dajejo več upanja, da bomo med sodelujočimi zaslutili vse več takšnih talentov, ki bodo s svojim delom in svojevrstno umetniško inteligenco lahko stregli repertoarju operno-baletnih gledališč.

Koreografi, ki vsako leto presenetijo s svojimi še neraziskanimi in neizživetimi videnji umetnosti skozi lastno življenjsko perspektivo, s še neodkritih področij idej in fantazij, vnašajo dragoceno svežino v slovenski baletno-plesni prostor in hkrati prinašajo slovenskemu baletnemu gledalstvu novitete, ki v okviru matičnih operno-baletnih hiš programsko v taki osnovi niso načrtovane.

Z ozirom na dejstvo, da smo edino slovensko profesionalno društvo s področja baletne umetnosti v Sloveniji, predstavljajo naši večeri praktično edino neinstitucionalno baletno produkcijo. In ni ga gledališča v Sloveniji, ki bi zadnjih deset let vsako leto odrsko upodobil najmanj uro vse vrstne slovenske glasbe... Od teh je bilo večina posnetih in predvajanih s strani TV Slovenija.

***
Program

»NA MEJI«
Glasba: Melodrom
Koreografija: Tetiana Svetlična
Ples: Tetiana Svetlična, Eric Borrough

Lahko prestopimo mejo, ki smo jo sami ustvarili! Kaj pa nas čaka na drugi strani? ... Presenečenje? … Obup? … Ali prijeten občutek brezmejnih čustev in plesa?

 »PREBUJENJE«
Glasba: Demetrij Žebre
Koreografija: Andrew John Stevens
Plešeta: Katarina Škrjanc, Mitja Obed

Moja ideja za balet je interpretiranje najlepšega dela Žebretove glasbe, ki odseva vzdušje miru in lepote, romantičnost in estetiko za očem prijetne linije ...

»CHAINED«
Glasba: Luka Šulič, Stjepan Hauser (Hurt in Smooth Criminal)
Koreografija in ples: Nastja Bremec &Michal Rynia

Ena veriga, dva človeka, tisoč želja ... povsem zverižena ... ali se lahko gibljeta kot eno?
 Chained je abstrakten, vendar simboličen performans, ki išče odgovore na vprašanja, ali se res rodimo svobodni ali pa smo odvisni od drugih oseb, drugih dogodkov …
Zapleteno gibanje, brez izgube stika, ustvarja vtis o dveh telesih, ki se gibljeta kot eno. Ali smo lahko svobodni znotraj te verige? Ali lahko ostaneta usklajeni, ne da bi izgubili stik, ko se soočamo s hitrim in zapletenim tempom življenja?

»HREPENENJE«
Glasba: Marjan Mozetich (Postcards from the sky/I. Unfolding sky)
Koreografija: Milan Lazić
Ples: Dana Petretič, Siniša Bukinac

Čustva, nežnost, življenje in lepota … Rad imam čustva in energijo, rad imam svoboden gib, ki ima dušo. Hrepenim po tistem, kar sem nekoč imel, ostali so mi spomini in spominki, toda vseeno hrepenim …
 
»KAJ MANJKA?«
Glasba: Uroš Zagožen, Blaž Arnič
Koreografija: Tamara Divjak
Pleše: Mojca Majcen
Kostumografija: Ivona Novak

Iz take smo snovi kot sanje (W. Shakespeare) ... naj bodo te nekaj posebnega.
Ujeti v niz vsakdanjih dogodkov imamo občutek, da naše življenje teče po tekočem traku. Ali nas pred tem rešujeta le ljubezen in strast?

»NEKAJ JE V ZRAKU«
Glasba: Ljudska (priredba M. Simič, izvaja Ethnodelia)
Koreografija: Alena Medič
Ples: Zala Dodič, Luka Žiher

Mladost, spoznavanje, srečanje … in malo čarobnosti prve ljubezni.

»ZRELO JE ŽITO, ROŽMARIN …«  
Glasba: Rok Golob
Koreografija: Dimitrij Popovski
Ples: Petra Zupančič, Jan Ravnik

Ljubezen. Ljubezen fanta in dekleta, ljubezen do zemlje, ki nam daje življenje, ljubezen do bivanja …

»THOSE AND DREAMS«
Glasba: Autumn
Koreografija: Gaj Žmavc
Ples: Evgenija Koškina, Gaj Žmavc

Gib je naravni impulz, intuitivna povezava zvoka in prostora v času ...

»ENAINDVA JST«
Glasba: Zarja Zavodnik
Koreografija in ples: Jasna Zavodnik

... Jaz sem le jaz, ki se mi zdi;
in ti si jaz le za ljudi;

A pravi jaz je dan za dnem
uganka meni in ljudem.
(odlomek iz pesmi Janeza Menarta Jaz)
 
 »ZNORELA SVA (V SIJAJEN DAN)«
Glasba, besedilo, aranžma in vsi instrumenti: Nebojša Pop-Tasić
Glas: Jette Ostan Vejrup, Nebojša Pop-Tasić
Spremljevalni glasovi: Gregor Gruden, Jerica Lorenci, Ana Duša
Koreografija in ples: Rosana Hribar, Gregor Luštek

Sleherno resnično čustvo je neprevedljivo, če ga izrazimo, ga izdamo, če ga prevedemo, ga prikrijemo. Pravi izraz skriva tisto, kar izraža. Sleherno mogočno čustvo vzbudi v nas misel o praznini. Zato nas resnična lepota nikoli ne zadene naravnost. In sončni zahod je lep zaradi vsega, kar ob njem izgubljamo. Z Artaudovimi besedami in pesmijo "Znorela sva" avtorja Nebojše Popa Tasiča, Rosana in Gregor odpirata nov plesni duet kot gibalno artikulacijo svojega intimnega in ustvarjalnega razmerja ter nekakšen uvod v 14. leto skupne življenjske poti.