Tretjič ...

Avtor: Nuša Komplet, SiGledal

... o procesu dela pri predstavi Antigona v Lutkovnem gledališču Ljubljana (premiera 18. in 19. septembra 2013). Režiser Marko Čeh; igrajo Ana, Asja, Jan, Alenka, Matevž in glas Iztoka. Danes o strukturi.


Iz zbora je v našem primeru izstopil Kreon, ki si je tudi nadel masko (kot je bilo v antičnem gledališču značilno za igralce, ki so izstopili iz zbora), masko zvoka oziroma posnetega glasu. Prihaja od daleč in nič ne posluša.

Oporečniki so združeni v zbor na čelu z Vodjo zbora, ki se mu pridružujejo (in obenem odhajajo v svoje zgodbe) še Antigona, Ismena, Hajmon in Tejrezias. 

Za začetek (da se malo ogrejemo, navadimo na verz): »Kako ste preživeli vikend?«
(odlomki odgovorov)

VODJA ZBORA
Drugi dan sem spanje nevzdramno,
privoščil si, za cel svet bilo mi je ravno. 
A bližala se je dvanajsta ura,
ko pikniška naj bi se začela tura.

Alkohola dotaknil se nisem,
ker sem bolan, ne pa odvisen.
Zato pa v smeh so me spravljáli
nečaki mojih tet, smo se skupaj smejali.

Tretji dan je bil dan za počitek
in skoraj cel dan mi računalnik bil je v užitek.
V večeru pa zgodaj v postelji že,
v objemu svoje prijazne žené.

ANTIGONA
Ah, rev'ca uboga, kaj sem tam st'rila,
nečaka sem pestvala,
ga vse do kozolca nosila
in že je tu musklfiber tak,
da sem se lahko v nedeljo le še spočila.

Sonca luč še stanovanje je uzrlo,
saj ga prostega prahu je
pot moje roke ozaljšálo.
Na koncu se vse je bleščalo
in svetílo, v nebo vpijálo,
joj, kak božji dar si, Ana,
ti meni naredila, ko si
me končno tako uredila.

ISMENA
V soboto zgodaj zjutraj v Tivoli
sva se podali in
tam s prijatelji medalje od zaključka
telovadbe sva čakali.
Nato sva še divjali in bila
je že skoraj noč, ko so
nam želodčki zaklicali:
»Na pomoč!«
Brž smo domov se pobrali
in veliko pico na pomoč poklicali.

HAJMON
Za kosilo stvar bila je taka:
biftek, krompir in brusnična omaka.
Zvečer slab film po TV,
grem rajši spat ali pa
Antigono brat.

Razčlenjujem Hajmonov profil,
čuden tič je, trd, a mil.
Večer preveša se v noč,
spat bo treba, v sanje, proč!
                       
P. s.:
TEJREZIAS ne obrača ur, ne ločuje dneva od noči ali vikenda od tedna. Živi svoj čas in tovrstno uvodno vprašanje okrogle mize je zanj nerelevantno.


Po vikendu se teden pozna. Ali po noči dan. Ali mogoče ravno obratno.
Pri Sofoklesu se zagotovo pozna preteklost, prekleta preteklost, ki drvi mimo sedanjosti v prihodnost, prekleto prihodnost. Ena krvava zgodba se je ravno končala – bratomorna vojna med Eteoklom in Polinejkom, v kateri so Argejci izgubili in se pognali v beg, ne da bi pokopali svoje mrtve... In na pogorišču že klije nova. 
Pavza!
V naši predstavi najprej o bližnji preteklosti, dobljeno-izgubljeni vojni, pripovedujejo člani Zbora.
Pavza.
Tebansko ljudstvo potrebuje sprostitev. Zabavajo in poplesavajo in praznujejo zmago Življenja na glasbo tega DJ.



Prva zabavo zapusti Antigona in kmalu za tem se zasliši Kreonov razglas o prepovedi pokopa Polinejkovega trupla. In že smo vstopili na vlak do nove tragedije. Ali lahko ta vlak ustavimo? Skrenemo zgodbo, pustimo preteklost za seboj? Kje so tiste točke, kjer smo čisto blizu rešitve in pomiritve obeh 'sporov netilcev', Kreona in Antigone?  

*Sporov netilec kot sopomenko za Polinejka uporabi Sofokles, saj etimološko izhaja iz polys – mnog, nêikos – prepir)

Najprej poskusi Ismena. Če ji ne bo uspelo, strese nekaj argumentov iz rokava Hajmon. Zadnji adut je Tejrezias, nihče ne pomni »da mestu kdaj je kako laž naznanil.«
Vodja zbora pa jih usmerja kot moderator na okrogli mizi z naslovom: Avtokratski vladar vs Človekove pravice.


Vir: http://veza.sigledal.org/prispevki/tretjic