Najbolj slavno in temeljno črnogorsko literarno delo Gorski venec, pesnitev v dramski obliki, je vladika Njegoš napisal leta 1846 na Cetinju.
foto Arhiv Ex Ponto
Zasnovan je na zgodovinskih dogodkih v Črni gori v 17. stoletju. Klasični tekst iz obdobja romantike velja za vrhunsko delo in je bil skozi zgodovino vir navdiha za marsikatero umetniško delo ter podlaga za številne odrske postavitve. Osnovna tema Gorskega venca je boj za svobodo, pravico in dostojanstvo, s čimer izpostavlja ideale, ki so skupni vsemu človeštvu. Njegoš trdno verjame v človekovo dobro in integriteto, pa tudi, da se je za pravice vedno treba boriti, da nič ne dosežemo po naključju. Vendar je bil Gorski venec zaradi interpretativne širine skozi čas podvržen različnim ideološkim kritikam, dilemam in zlorabam. De Brea pa bere Njegoševo delo osebno in sodobno. Pri njem ni ključno iskanje poturčencev, temveč je poudarek na notranjih, duševnih bojih, s čimer tekst dobiva še bolj univerzalen pomen. Predstava je izjemno estetizirana in čutna ter pušča gledalcem odprto široko polje razmisleka.
O režiserju
Diego de Brea se je rodil leta 1969 v Novi Gorici. Študiral je primerjalno književnost, umetnostno zgodovino in gledališko režijo. Njegova diplomska predstava Obločnica, ki se rojeva, je bila leta 1999 nagrajena na mednarodnem gledališkem festivalu študentske produkcije v Brnu, nato pa je leto dni kasneje za isto uprizoritev prejel univerzitetno Prešernovo nagrado. De Brea je režiser z izrazito avtorsko poetiko in širokim ustvarjalnim poljem. Ustvaril je številne prepoznavne dramske, mladinske in lutkovne predstave ter več avtorskih projektov. Njegove številne uprizoritve so gostovale doma in po svetu (Beograd, Varna, London, Pariz, Antwerpen, Dortmund). Ustvarjal je tudi v tujini; v Italiji je z operno pevko Eleonoro Jankovic po Wagnerjevih motivih zrežiral avtorski projekt z naslovom Leonora. Za avtorski projekt Dvoboj v izvedbi gledališča Glej je leta 2002 prejel posebno nagrado Borštnikovega srečanja, istega leta je prejel tudi zlato ptico za gledališko režijo. Leta 2005 je na Borštnikovem srečanju za uprizoritvi Kraljica Margot (SMG, 2005) in Edvard Drugi (SNG Drama Ljubljana, 2005) prejel nagrado za estetski preboj.
O gledališču
Črnogorsko narodno gledališče je najpomembnejša kulturna ustanova v Podgorici, ki služi več namenom in ponuja obširen program. Zaradi izredno kvalitetnega in edinstvenega programa je znano ne samo na kulturnem zemljevidu Podgorice in Črne gore, temveč tudi v celotni regiji in mednarodnem prostoru. Ustanovljeno je bilo leta 1953 kot Titograjsko mestno gledališče, svoj sedanji naziv pa je dobilo leta 1969. Prvi vrhunec je doživelo v sredini sedemdesetih let pod vodstvom Vlada Popovića, ko so predstave doživele navdušen sprejem pri občinstvu in kritiki. Obdobje od 1997 do 2007 je bil čas preporoda in razvoja, v katerem je nastalo več kot 40 produkcij in številni novi festivali, med drugim Festival narodnih gledališč, Festival črnogorskega gledališča, NETA (Nova Evropska Teatrska Akcija) … Črnogorsko narodno gledališče je tudi soustanovitelj mreže NETA, njegov bivši direktor in sedanji črnogorski minister za kulturo pa njen častni predsednik. S svojimi aktivnostmi je pomembno prispevalo k prepoznavnosti Črne gore v mednarodnem okolju. Je animator in ambasador črnogorskega kulturnega prostora ter stičišče številnih umetniških dogodkov in trendov v mednarodnem gledališču.
Priredba teksta: Žanina Mirčevska
Asistentka dramaturgije: Bojana Mijović
Scenografija: Diego de Brea
Kostumografija: Diego de Brea, Sandra Dekanić
Asistent režije: Danilo Marunović
Asistent scenografije: Mirko Radonjić
Izbor glasbe: Diego de Brea
Izvršni producent: Marko Poček
Nastopajo: Srđan Grahovac, Branimir Popović, Nikola Perišić, Zoran Vujović, Gojko Burzanović, Slobodan Marunović, Mišo Obradović, Jelena Rakočević, Slavko Kalezić, Danilo Čelebić, Momo Pićurić
Vir: http://veza.sigledal.org/uprizoritev/gorski-venec