Iščoča, zgodovinjenje slovenskega sodobnega plesa

Produkcija: Studio za sodobni ples, Cankarjev dom, Plesni teater Ljubljana, Plesni epicenter, Ljubljana
Avtor: Urša Rupnik


Foto: Drago Videmšek

Iščoča je prva faza avtorskega opusa Urše Rupnik ter prvi v sklopu projekta Zgodovinjenje slovenskega sodobnega plesa.
Zgodovinjenje slovenskega sodobnega plesa se družbeno angažira z odpiranjem, raziskovanjem, reaktualiziranjem dela slovenske plesne zgodovine (obdobja izraznega plesa), ki je mnogokrat zamolčan, spregledan in neupoštevan. Želja nosilk projekta je omogočiti vpogled v ta del plesne zgodovine, hkrati pa to isto zgodovino soočiti s sedanjostjo, z aktualnimi trendi tako v polju uprizoritvenega kot plesno-tehnično telesnega. Ravno v tem soočanju je tudi ključni del kreativne nadgradnje Zgodovinjenja, ki s tem prestopa meje arhivizacije, rekonstrukcije in prestopa v prostor kreativnega razumevanja in nadaljevanje dialoga z bogato plesno tradicijo.

V središče raziskave pričujočega dela je postavljen solo ples Upor (1953) avtorice Žive Kraigher, ki ga je kot njeno plesno izročilo več kot dve desetletji plesala Jasna Knez, nazadnje pa ga je ta prenesla na Uršo Rupnik.

Kot neformalna dedinja oziroma potomka izročila izraznega plesa avtorica projekta v proces vstopa z občutkom počaščenosti in spoštovanja do tradicije, hkrati jo personalizira kot del svoje osebne plesne zgodbe, na tem nivoju pa presprašuje svojo odgovornost do zgodovine, skupnosti in same sebe. Iščoča torej brska po zakladnici slovenskega izraznega plesa, ki je hkrati delno tudi njena osebna plesna zgodovina in poskuša prek motivike Upora razkleniti svoje spone bremena odgovornosti in zaveze tradiciji. Iz analize zgodovinskega artefakta prehaja v pripovedi o osebnih srečevanjih z ljudmi iz zgodovinskih knjig, v spomine lovi njihovo človečnost, uteleša materijo dialoga z minulim in jo sooča s sedanjim.

Osebna pripoved o lepoti in travmi, izgubljanju in iskanju, upiranju in obupavanju, poraženosti in zmagovanju, gotovosti in dvomu v aluziji na Izgubljeno – Iščoče – Najedeno telo Jasne Knez nadaljuje tudi avtorski opus Urše Rupnik Izgubljena (Cankarjev dom, 2016) – Iščoča (2022) – Najdena (2023). Projekt je tako svojevrsten poklon zgodovini, ki osvobaja spone preteklosti in daje krila prihodnosti.

Zasedba

Avtorica: Urša Rupnik
Avtorska glasba: David Kocmur, David Nik Lipovac
Oblikovanje luči in scene: Danilo Pečar
Kostumografija: po lastni zamisli ustvarjalcev

Nastopajo: Urša Rupnik, Dalanda Diallo, Maša Kagao Knez, Luka Ostrež, Ursus Dancers


Vir: http://veza.sigledal.org/uprizoritev/iscoca-zgodovinjenje-slovenskega-sodobnega-plesa