Anita Volčanjšek, SiGledal, 10. 12. 2010

Župančič Zupančiču

DECEMBRSKI FOKUS – NAGRAJENCI 2010: Matjaž Zupančič je profesor na AGRFT, ki svoje pedagoško delo – kot diplomirani gledališki in radijski režiser – uspešno združuje z dramskim ustvarjanjem. Za svoje režije in drame je nazadnje prejel Župančičevo nagrado, je pa tudi redni pošiljatelj tekstov na razpis za nagrado Slavka Gruma.

Matjaž Zupančič / foto Matjaž Rebolj, AVIET, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani

Svoj prodor na vrh gledališkega ustvarjanja je Matjaž Zupančič pričel že daljnega leta 1981, ko je na Borštnikovem srečanju prejel diplomo za režijo Ibsenovih Strahov. Po izobrazbi gledališki in radijski režiser se je slovenski (in tuji) javnosti v 80-ih letih 20. stoletja predstavil tudi kot dramatik; prva objavljena drama, Hardcore, je datirana v leto 1984. Kot plodovit ustvarjalec je vseskozi prisoten z insceniranjem predstav in dramskim pisanjem. Dve leti po osamosvojitvi Slovenije mu je Društvo slovenskih pisateljev podelilo nagrado za zbirko dramskih tekstov Izganjalci hudiča. V zadnjem desetletju minulega stoletja se je uveljavil predvsem kot dramatik, kar potrjuje tudi nagrada Slavka Gruma za najboljše dramsko besedilo (Vladimir, 1998). 

Zupančič je s kar štirimi Grumovimi priznanji najpogosteje nagrajen dramatik, prvo mesto pa si deli s starejšimi eminencami: z Dušanom Jovanovićem, Ivom Svetino in Dragom Jančarjem. Poleg Vladimirja so bili v Kranju ozaljšani še njegovi teksti Goli pianist, Hodnik in Razred. Posebno Hodnik, drama o manipulaciji in posledicah različnih resničnostnih šovov, odmeva tudi na odrskih deskah. V obrazložitvi za Grumovo nagrado je žirija pojasnila, da se »drama Hodnik ukvarja z vse bolj aktualnim problemom posameznikove avtentičnosti in prezentacije …« Pod njo se je Zupančič podpisal še kot režiser in leta 2004 zmagal na mednarodnem festivalu Ex Ponto, leto kasneje pa še na Sterijinem pozorju v Srbiji. Tuje mu ni niti pisanje komedij, saj je njegova drama Bolje tič v roki kot tat na strehi leta 2005 postala žlahtna komedija na celjskem festivalu Dnevi komedije.

Je najpogosteje uprizarjan slovenski dramatik v Evropi; slovenski gledališki sladokusci smo si med drugim lahko ogledali beograjsko različico Razreda, preveden je tudi v angleščino. Njegov dramski opus se trenutno končuje z leta 2008 objavljenim tekstom Reklame, seks in požrtija, ki ga je – tako kot večino svojih dram – tudi režiral.

Junija letos je za svoj režijski in dramski opus prejel Župančičevo nagrado, ki jo vsako leto podeli ljubljanski župan v spomin na pesnika Otona Župančiča. Namenjena je slovenskim ustvarjalcem, ki so se uveljavili v tujini, in tistim, ki s svojimi stvaritvami pomembno sooblikujejo ljubljansko kulturno življenje. Žirija Župančičevih nagrad je Zupančiča označila za »mojstra dramskega dialoga«.

 

Povezavi:

Župančičeva nagrada, Matjaž Zupančič

Lena Gregorčič, SiGledal, 8. 12. 2010
In priznanje gre ... Gašperju Tiču
Lena Gregorčič, SiGledal, 10. 12. 2010
Župančič in Vasja Predan
Kaja Cencelj, SiGledal, 7. 12. 2010
Občinstvo se odloča po svoje in prav je tako
Nika Arhar, SiGledal, 9. 12. 2010
V procesu sva se ugledali kot kreativni osebi
Nika Jurov, SiGledal, 8. 12. 2010
»Srce in dušo sem vrgel v pantomimo«
Lena Gregorčič, SiGledal, 10. 12. 2010
Prejetje vsake nagrade je velika čast
Kaja Cencelj, Sigledal, 8. 12. 2010
Dvom – edino zagotovilo za živo ustvarjalnost
Kaja Cencelj, SiGledal, 22. 12. 2010
Nagrad za prevajalce manj kot prstov ene roke
Kaja Cencelj, SiGledal, 13. 12. 2010
Nagrada, dobrodošel dvigovalec ega v težkih trenutkih
Kaja Cencelj, SiGledal, 16. 12. 2010
Nagrade niso merilo za prihodnost
Tea Kovše, SiGledal, 14. 12. 2010
Odmev nagrad 21. Poletnega lutkovnega pristana
Kaja Cencelj, SiGledal, 21. 12. 2010
Potrditev, da sem delovala v pravi smeri
Anita Volčanjšek, SiGledal, 21. 12. 2010
Prostorski koncept, ki (nam) je blizu
Kaja Cencelj, SiGledal, 13. 12. 2010
SNG Maribor – veliki nagrajenec festivala Zlati lev
Kristina Mihelj, SiGledal, 17. 12. 2010
Kje so meje? Ali sploh obstajajo?
Kristina Mihelj, SiGledal, 16. 12. 2010
Nujno je, da se sem ter tja zatrese zemlja
Kristina Mihelj, SiGledal, 15. 12. 2010
Ko se vse sestavi
Kaja Cencelj, SiGledal, 14. 12. 2010
Ko želi človek preseči samega sebe
Anita Volčanjšek, SiGledal, 15. 12. 2010
Komediji ne manjka ničesar
Kaja Cencelj, SiGledal, 20. 12. 2010
Deset let kalejdoskopa Ivane Djilas
Kristina Mihelj, SiGledal, 20. 12. 2010
Študij, poln nepričakovanih odločitev
Lena Gregorčič, SiGledal, 22. 12. 2010
Janez Hočevar - Rifle, prejemnik Borštnikovega prstana 2010
Kristina Mihelj, SiGledal, 21. 12. 2010
Več različnih sodelavcev – večja ustvarjalnost
Kaja Cencelj, SiGledal, 23. 12. 2010
Nagrade za umetnike in nagrade za bralce
Anita Volčanjšek, SiGledal, 15. 9. 2010
Za prgišče verjetnih obljub
Anita Volčanjšek, SiGledal, 16. 10. 2010
Kriza je lahko za umetnost zelo zdrava
Anita Volčanjšek, SiGledal, 12. 9. 2010
Peter Božič ponovno med nami