STA, 6. 4. 2018

Vodilo gledališkega koncerta Prekleti kadilci je razmišljanje o nestrpnosti

Sezono ob 150-letnici Dramatičnega društva bodo na malem odru Drame nocoj zaokrožili s premiero gledališkega koncerta Prekleti kadilci. Nastal je po motivih istoimenskega satiričnega eseja Svetlane Makarovič, ki po besedah režiserja Tina Grabnarja premišlja nestrpnost. Nestrpnost do kadilcev je lahko metafora za vsakršno nestrpnost.
:
:
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana

Svetlana Makarovič se v eseju Prekleti kadilci na duhovit način loti kronološkega pregleda razvoja kajenja. Pripoved je polna številnih zgodovinskih imen, ki so podlegla kadilski razvadi. Ljudi v eseju razdeli v tri skupine, glede na odnos do kajenja - na kadilce, nekadilce in protikadilce.

"Neizmerno sem vesel, da so Prekleti kadilci ugledali odrske deske. Predvsem zato, ker govorijo o neverjetno pomembni in relevantni temi za današnji čas," je na včerajšnji novinarski konferenci povedal režiser in soavtor idejne zasnove Grabnar. Projekt se je začel pred kakšnim letom, ko sta z dramaturginjo Brino Klampfer začela snovati osnovno strukturo. Avtorski pečat so nato predstavi dodali igralci Nina Valič, Pia Zemljič, Janez Škof in Aljaž Jovanović, avtorja songov Svetlana Makarovič in Jani Kovačič ter Boštjan Gombač, ki je songe uglasbil.

Uprizoritev so podnaslovili gledališki koncert, ker se na eni strani spogledujejo s koncertno formo, na drugi pa ohranjajo tipične gledališke elemente. Glasba prehaja v gledališke prizore in obratno, pesmi pa postanejo osrednji nosilec vsebine. Ker pa satira ni bila napisana z mislijo na odrske deske, so morali v uprizoritev vpeljati logično strukturo. Tako so uvedli tridelno dramaturgijo, ker vsak del predstavlja zaokroženo vsebinsko celoto.

Razmišljanja o kajenju in kadilski problematiki se nenehno prepletajo z utrinki iz življenja in dela Svetlane Makarovič, sicer strastne kadilke. Na predstavitvi v Drami Kavarni je avtorica knjižne uspešnice iz leta 2001 povedala, da jo kar razganja od radovednosti, kako so njeno satiro spremenili v gledališki koncert.

Esej je začela pisati, ker je s prepričanjem, da mora obstajati kadilska kultura, želela napisati priročnik za kadilce. Ideja se je razširila na celotno besedilo, ob pisanju te filozofsko-historične razprave pa se je zelo zabavala. Po lastnih besedah je napisala "škratovsko poredno" besedilo, ki je sicer nesramno, a nikakor zlobno. V nasprotju s knjigo Zlati holokavst, ki kajenje jemlje kot najhujše zlo. "Prav je biti nagajiv, ni pa prav biti pritlehno zloben ter rasist in šovinist," je menila.

"Satira se nikoli ne rodi iz občutka, da je vse v redu, da je vse varno, rodi se iz frustracije, ko ti nekdo hoče nekaj prepovedati, ko se nekdo vtika v tvoje življenje, ko ti nekdo stalno soli pamet," je o svojem delu nadaljevala 79-letna vsestranska umetnica, ki ne verjame, da nekadilci živijo dlje. Prekletstva je vajena od otroštva: "Bila sem že preklet pamž, prekleta smrklja, prekleta kurba, prekleta lezba. Po novem sem prekleta komunajzerka. Prekleta kadilka sem pa itak."

Svetlana Makarovič je že večkrat razburkala slovensko javnost, rada se postavlja na stran manjšine, znana je po svoji kritični drži do aktualnih družbenih in političnih razmer. Režiser Grabnar je nad njo, kot je dejal, fasciniran: "Občudujem njeno iskrenost, brezkompromisnost, dokončnost in srčnost. Želel bi si več ljudi s tako jasnim stališčem."