AB, 23. 10. 2013

“The best theatre in the world”

S ponedeljkom je 48. Festival Borštnikovo srečanje odprl svoj tretji fokus, ki je letos posvečen sodobni nizozemski dramatiki in gledališču. V ta namen je bila izdana Antologija sodobne nizozemske dramatike, v kateri so predstavljeni štirje nizozemski avtorji, ki bodo na Prvem odru Prve gimnazije v naslednjih dneh tudi bralno uprizorjeni.

Foto: Arhiv Festival Borštnikovo srečanje

Uvod v srečanje s sodobno nizozemsko dramatiko je bilo predavanje Lucie van Heteren, profesorice gledaliških študij v Groningenu, ki nam je v kratki reprezentaciji povzela zgodovino nizozemskega gledališča, ki naj bi deset let nazaj nosilo oznako “najboljšega gledališča na svetu”.

Za sodobno nizozemsko gledališče ključni preobrati so se začeli po drugi svetovni vojni, prvič že takoj po vojni, po kateri si je prizadevalo za boljše in dostopnejše gledališče, drugič pa v znamenitem letu 1968 z “akcijo paradižnikov”, s katero so mladi protestirali proti uveljavljenim gledališkim normam. Imenovane akcije so za naslednjih nekaj desetletij dosegle, da je nizozemsko gledališče, seveda z vzponi in padci, uspelo slediti geslu, da je treba podpirati umetnost za dobrobit vseh državljanov. To pa vse do zadnjega desetletja, v katerem se nizozemsko gledališča spopada s problematiko finančnih rezov, ki so rezultat politike, ki tudi umetnost sodi po ekonomskih kriterijih, ki jih je vlada legimitizirala z ekonomsko krizo.

Kljub vsemu je Lucia van Heteren poudarila, da se bodo na Festivalu v mednarodnem programu predstavile najboljše predstave, kar jih nizozemsko gledališče ta hip ponuja. (Tako smo bili včeraj zvečer priča izjemnemu, iskrenemu performansu Mr Jones mlade in perspektivne nizozemske igralke Naomi Velissariou.)

Predavanju je sledila prva bralna uprizoritev drame Freetown dramatika Roba de Graafa v izvedbi študentk AGRFT, ki se je v svojem konverzacijsko in karakterno izpiljenem  besedilu (de Graaf bi naj v svojem dramskem opusu prestopil številko sto!) ukvarjal s t. i. (seks) turizmom Zahodnjakov v državah tretjega sveta, konkretno treh samostojnih, uspešnih žensk, ki se odpravijo na oddih v Afriko. Bralni uprizoritvi je sledil pogovor z avtorjem, ki ga je vodila Zala Dobovšek.

V naslednjih dneh se bodo bralno uprizorila še dramsko besedilo Leto šlagerja, ki ga je napisal Rik van den Bos, nato Dolgoročne posledice kratke izjave Magne van den Berg (oboje v torek ob 15. uri na Prvem odru PGM) ter Četrti rajh dramatika Peera Wittenbolsa (v sredo prav tam).

***

Bilten - informator Festivala Borštnikovo srečanje ustvarjajo študentje ljubljanske Akademije za gledališče, radio, film in televizijo, študentke mariborske Filozofske fakultete in sodelavci portala SiGledal.

Povezave:

Povezani dogodki

Sandi Jesenik, 26. 10. 2013
Preživeti in živeti z odrsko umetnostjo
Sara Korošec, 26. 10. 2013
Umetnost in izobraževanje
AB, 25. 10. 2013
Knjige na FBS: Tretji dan
Ana Lorger, 26. 10. 2013
Dnevnik
ŽŽ, 23. 10. 2013
Dnevniški zapis
Iza Strehar, 23. 10. 2013
Od kje izvira potreba po umetnosti?
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Smo kot velika sadna solata.«
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Vsako leto sem videl nekaj izjemnega.«
Viktorija Aleksovska, 26. 10. 2013
Ali Madonna hodi v gledališče?
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Imate izjemno močno kulturo.«
Rok Andres, 19. 10. 2013
Zakaj Festival spričo teh časov?
Alenka Mrakovčić, 19. 10. 2013
Dvojina za tri pare in štiri plesalke
Nina Zupančič, 21. 10. 2013
V znamenju barv
Nina Zupančič, 21. 10. 2013
Also sprach Cage
KiM, 22. 10. 2013
Ko golota postane klasika
Sara Korošec, 22. 10. 2013
Kulturne migracije in centralizacija
AB, 25. 10. 2013
Knjige na FBS: Tretji dan