STA, 21. 3. 2015

Shakespearu predani režiser Peter Brook star 90 let

Angleški gledališki režiser Peter Brook danes praznuje visok življenjski jubilej, a pri 90 letih je, kot piše Guardian, še vedno vitalen. Za njim je 70 let režiserske kariere, ki je bila tesno povezana s Shakespearom. V njej je vedno iskal nove poti, s katerimi bi prikazal realnost na odru. Sredi gledaliških desk je stal še leta 2013.
:
:

Peter Brook / Foto: John Thaxter, Wikimedia Commons

Spletna enciklopedija Britannica Brooka opredeljuje za režiserja Shakespearovih dram, ki je s produkcijami drugih dramatikov pomembno prispeval k razvoju avantgardnega gledališča v 20. stoletju.

Kot režiser je debutiral leta 1943 s predstavo Faust Christopherja Marlowa in kmalu postal eden najbolj profiliranih gledaliških režiserjev, čeprav ga je ustvarjalnost ponesla tudi v filmsko režijo in literaturo.

Prvo Shakespearovo igro, Kralja Johna, je režiral leta 1945. Angleško občinstvo je seznanil z avantgardnimi deli Jeana Cocteauja in Jean-Paula Sartra, v letih 1948-1950 je kot direktor Kraljeve operne hiše v Covent Gardnu pripravil več opernih inscenacij, najbolj odmevna je bila Saloma Richarda Straussa s scenografijo Salvadorja Dalija.

Vedno z svežim in inovativnim pristopom je v 50. letih uprizoril več Shakespearovih del, med njimi Milo za drago, Zimsko pravljico, Tita Andronika, Hamleta in Kralja Leara. Proti koncu tega obdobja je nanj vplival Antonin Artaud s svojim gledališčem krutosti. Pod temi načeli je leta 1964 režiral dramo Marat/Sade Petra Weissa, s katero si je pridobil mednarodno slavo.

Med njegovimi kasnejšimi odrskimi produkcijami, ki so bile večinoma uprizorjene v Parizu, kamor se je leta 1970 preselil in ustanovil raziskovalni center za gledališče, so bile Kaspar Petra Handkeja, Shakespearov Timon Atenski in leta 1985 deveturna dramatizacija indijskega epa Mahabharata, kasneje prirejena tudi za televizijo. Leta 2002 je za BBC režiral televizijsko produkcijo Hamleta.

Brook se je v svojem režijskem konceptu oddaljil od konvencionalnega odrskega podajanja besedil. V svojih uprizoritvah je pogosto uporabljal akrobacije, pantomimo, ritualne elemente ter s tem preusmeril pozornost od besed k dejanjem.