Sandi Jesenik, 26. 10. 2013

Preživeti in živeti z odrsko umetnostjo

Maribor je v teh dneh postal slovenska gledališka prestolnica za čas festivala, kjer »okušamo« magdalenice FBS.

Foto: Matej Kristovič, Boštjan Lah / Festival Borštnikovo srečanje

Večina videnih predstav festivalskega programa mi vliva vero in upanje v pozitivno prihodnost gledališke umetnosti. Vedno večje krčenje financ na področju kulture v meni vzbuja veliko skrb za nadaljnji razvoj umetnosti, in to, da se ta skrb sploh pojavlja, je katastrofalno. Očitno se iz zgodovine nismo ničesar naučili. Izginjanje gledališke dejavnosti v današnjem času ni naravna katastrofa, proti kateri ne moremo nič. To je moralna katastrofa na nacionalni ravni. Konec koncev odrska umetnost prezentira nas, našo državo. Gledališče kot medij, ki je bil v daljni ali bližnji zgodovini bolj izpostavljen, kot je zdaj radio, televizija in internet, ima pomembno vlogo. Če izvzamem cenzuro, ki jo je gledališče (tudi dramska besedila) bilo deležno, je gledališče mnogokrat bilo izjemno pomembno za refleksijo v družbi. Če ni bilo predstav na velikih odrih gledališč, so iskali alternativo v kleteh ali drugih prostorih, kamor cenzura ni prišla. Na FBS sem priča zgodbam iz Nizozemske, ki pričajo o posledicah finančnega krčenja v kulturi. Neodvisno sceno jim je država dobesedno izbrisala. Pri nas se s postopnim krčenjem dogaja nekaj podobnega kot Nizozemski. Vedno manj je pogojev, v katerih se lahko ustvarja, če se sploh lahko ustvarja in ne le proizvaja, da bi dosegli časovni ovir, za katerega so dobili sredstva. S temi posegi smo posebej šibki mi – mladi ustvarjalci, saj so alternative za nas tako rekoč nedostopne in neodvisna scena izginja tudi pri nas. To dokazujejo predstave, ki so bile umeščene v tekmovalni program FBS. Devet predstav namreč prihaja iz večjih gledaliških ustanov, le ena sama iz tako imenovane neodvisne scene. Festival Borštnikovo srečanje igra sila pomembno vlogo nacionalnega pomena. Na festivalu smo izpostavili pomembnost gledališča in bojazen, na katero skušamo opozoriti širšo javnost, da preprečimo morebitno nacionalno katastrofo. Kljub temu, da festival poteka z vsakoletnimi manjšim finančnim vložkom, se uspešno prebija v teh težkih časih. Tako da svoj dnevniški zapis končujem z zahvalo direktorici FBS, Alji Predan za izjemen gledališki festival in da smo študentje AGRFT lahko del tega. V tujini ni navada, da bi festivali gostili svoje študente, zato verjamem da je to naložba za prihajajoče čase. To čas, ko se srečamo ustvarjalci in ljubitelji kulture ter stremimo k življenju z odrsko umetnostjo.

***

Bilten - informator Festivala Borštnikovo srečanje ustvarjajo študentje ljubljanske Akademije za gledališče, radio, film in televizijo, študentke mariborske Filozofske fakultete in sodelavci portala SiGledal.

Povezave:

Povezani dogodki

Ana Lorger, 26. 10. 2013
Dnevnik
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Smo kot velika sadna solata.«
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Vsako leto sem videl nekaj izjemnega.«
Viktorija Aleksovska, 26. 10. 2013
Ali Madonna hodi v gledališče?
Rok Andres, Nina Zupančič, 26. 10. 2013
»Imate izjemno močno kulturo.«
Rok Andres, 19. 10. 2013
Zakaj Festival spričo teh časov?
Alenka Mrakovčić, 19. 10. 2013
Dvojina za tri pare in štiri plesalke
Nina Zupančič, 21. 10. 2013
V znamenju barv
Nina Zupančič, 21. 10. 2013
Also sprach Cage
KiM, 22. 10. 2013
Ko golota postane klasika
Sara Korošec, 22. 10. 2013
Kulturne migracije in centralizacija
Iza Strehar, 23. 10. 2013
Od kje izvira potreba po umetnosti?
ŽŽ, 23. 10. 2013
Dnevniški zapis
AB, 25. 10. 2013
Knjige na FBS: Tretji dan