Mini teater, 22. 12. 2015

Marku Mandiću in Ivici Buljanu odlične kritike v New Yorku za Pasolinija

V znanem newyorškem gledališču La MaMa je bila 3. decembra 2015 premierno uprizorjena predstava Piera Paola Pasolinija “Pilad” v režiji Ivice Buljana, ki je po smrti Ellen Stewart, utemeljiteljice La MaMe, prvi režiral z njenim slavnim igralskim ansamblom The Great Jones Company.
Foto: Arhiv Mini teater
Foto: Arhiv Mini teater

Gledališče La MaMa je bilo ustanovljeno leta 1961 v East Villagu kot najprodornejši prostor off Broadwaya, tik ob hiši Andyja Worhola. Na začetku je delovalo kot alternativni oder, ki je izražal politična in estetska stališča, drugačna od uradne ameriške scene, danes pa je La MaMa umetniški obrat s štirimi stavbami, štirimi odri, nekaj studii za vaje in galerijo. V La MaMi so svoje kariere začeli Robert Wilson, Robert De Niro, Sam Sheppard, Patti Smith, svoja dela prvič pa so v La MaMi prvič izven Evrope prikazali Jerzy Grotowski, Tadeus Kantor in Bernard-Marie Koltès.

La MaMino poetiko je obeležilo angažirano gledališče, ki je najprej kritiziralo ameriško ekspanzionistično politiko. Buljan je za svoje gledališko delo v New Yorku izbral filozofsko poetsko dramsko besedilo Pilad Piera Paola Pasolinija. Novembra letos je minilo štirideset let od nerazrešenega umora filmskega režiserja in pisca, ki je danes smatran kot najpomembnejša intelektualna figura italijanske levice 20. stoletja. Newyorški filmski režiser Abel Ferrara mu je letos posvetil film, v katerem Pasolinija igra Wiliam Defoe.

Pilad je drama, ki se neposredno naslanja na dogodke iz Ajshilove Oresteje in opisuje prehod iz mitskih časov in krvnih maščevanj v dobo sodobne demokracije. Boginja Atena je ustanovila prvo sodišče svobodnih meščanov, ki osvobodijo Oresta krivde za umor mame, s čimer se je iz temačnosti legend in mitov oblikovala sodobna civilizacija. Orest predstavlja majavo social-demokratsko opcijo, nagnjeno h kompromisu s starim režimom, njegov prijatelj Pilad pa radikalno vizijo komunistične utopije. Pasolinijeva beseda je danes aktualnejša kot kadarkoli prej, kritično preizprašuje svoj odnos do preteklosti oziroma do fašizma, z nezrelo demokracijo, ki svojo degeneracijo doživlja v apotezi potrošniške družbe. Buljan je do sedaj režiral Pasolinijev Svinjak v Moskvi in Trstu ter dramo Ribica.

V Buljanovi newyorški predstavi naslovni lik Pilada igra Marko Mandić, njegovo kreacijo pa je kritika razglasila za dobesedno senzacionalno. Rachel Kerry iz New York Theatre review je zapisala:  “Marko Mandić je eden najpogumnejših igralcev v mestu. Res je, da je Slovenec, a do konca se je predajal v vsakem prizoru, v vsaki gesti, v vsaki orgiji, v vsaki bitki, brez strahu in zaskrbljenosti. Mogoče bi nam na odrih tega mesta koristilo več slovenskega poguma. The Great Jones Repertory Company sestavlja fascinanten in čudežni ansambel talentiranih umetnikov. Režiser Ivica Buljan kot mojster ceremonij oblikuje kaos tako da z vrhunci dela doseže višine norosti.”

V vlogah Oresta in Elektre nastopajo Tunde Sho in znana korejsko-ameriška igralka Mia Yoo. V predstavi igra Perry Yung iz popularne serije The Knick režiserja Stevena Soderbergha. Kostumografinja je Ana Savić Gecan, avtorji plakatov Mirko Ilić in Nicky Lindeman. To je prva izvedba katerega od Pasolinijevih dramskih besedil v angleščini.

Odzivi v medijih

Pilad Piera Paola Pasolinija, v presenetljivi uprozoritvi hrvaškega gledališkega režiserja Ivice Buljana in Great Jones Repertory Company (GJRC) gledališča La MaMa, je preprosto „the“ gledališki dogodek 2015-2016 newyorške gledališke sezone.“

„Ena sama objava nikoli ne bo zadostovala za čaščenje opolzke animalističnosti in hiperseksualizirane lepote tega Pilada.“

„Ogledati si predstavo samo enkrat ni niti opcija. Vrniti se morate ponovno, da bi lahko v celoti častili njen hard-core politiko-senzacionalizem.“
(www.cultureofoneworld.org)

„Osredotočen na Pasolinijev humanizem brez primere, je Ivica Buljan ustvaril tisto vrsto dela, za katerega se ve, da bo preganjal vsakega, ki si ga bo ogledal. Naj si bo zaradi eksplicitne seksualne vsebine, srhljivega sociopolitičnega diskurza ali moči predstave, ta Pilad je tisto, iz česar so narejeni miti.“
(Jose Solis, www.stagebuddy.com)

„Kar bi bilo z lahkoto tudi gradivo za 10-tedenski tečaj, toda pod pretanjeno režijo Ivice Buljana in odlično izvedbo ansambla – in predvsem Marka Mandića v glavni vlogi – postane intenziven in razvedrilen (četudi na trenutke težje prebavljiv) gledališki večer.“

„S potrebnim časom za prebavljanje njegovega polnega pomena in brezčasnega sociopolitičnega pomena je tista vrsta predstave, ki bo imela trajen vpliv na vsakega, ki bo imel srečo videti jo.“
(JK Clarke, www.theaterpizzazz.com)

“Marko Mandić je eden najpogumnejših igralcev v mestu. Res je, da je Slovenec, a do konca se je predajal v vsakem prizoru, v vsaki gesti, v vsaki orgiji, v vsaki bitki, brez strahu in zaskrbljenosti. Mogoče bi nam na odrih tega mesta koristilo več slovenskega poguma. The Great Jones Repertory Company sestavlja fascinanten in čudežni ansambel talentiranih umetnikov. Režiser Ivica Buljan kot mojster ceremonij oblikuje kaos tako da z vrhunci dela doseže višine norosti. ”
(Rachel Kerry, www.newyorktheatrereview.blogspot)

„Jasnost Grkov, surov intelekt Pasolinija in drznost La MaMe ustvarjajo neprecenljiv spektakel v New York Cityju.“

„Z ustvarjanjem dialoga s Pasolinijevo estetiko in v goloti svojega predloga v enaki meri kot je gola večina igralcev na odru – Mandić kot ultimativna in največja poosebitev gole resnice, ki je že dolgo nisem videl na odru – Buljan uspe vulgarnost obrniti v močen opomnik, kako selektiven je lahko naš politični um in kako pristranska je lahko morala.“

„Pilad je lep in neusmiljen primer gledališča, ki nastaja v dialogu s tistimi, ki so prišli pred nami, ki so se zavedalli svojega duha časa in jih ni bilo strah biti umazan, zanemarjen in surov z zapletenim ciljem onkraj razvedrila: prebujenjem.“
(Mateus Ciucci Ferreira, www.theasy.com)

„Pilad je tragedija nadutosti liberalne elite in nihilizma tistih brez pravic – tragedija, ki jo naš svet ponovno doživlja, ko se ljudje po vsem svetu vedno bolj zatekajo k ekstremističnim ideologijam.“
(Zachary Stewart, www.theatermania.com)

Mini teater, 15. 10. 2017
Intervju z Ulrichom Hubom
Mini teater, 12. 11. 2010
Macbeth after Shakespeare v Mini teatru