STA, 7. 4. 2016

Mariborski Balet prvič s celotnim romantičnim baletom Gusar

Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor pripravlja prvo slovensko uprizoritev celotnega romantičnega baleta Gusar, ki je bil ustvarjen po istoimenski pripovedi v verzih lorda Byrona. Po besedah umetniškega direktorja Baleta Edwarda Cluga gre za kar velik zalogaj, predvsem glede na potrebno število nastopajočih. Premiera bo v petek.
Foto: Tiberiu Marta
Foto: Tiberiu Marta
Foto: Tiberiu Marta
Foto: Tiberiu Marta
Foto: Tiberiu Marta

Romantični balet v treh dejanjih Gusar (Le corsair) je nastal na podlagi Byronove pesnitve iz leta 1814, v kateri je pesnik upodobil vznemirljivo ljubezensko avanturo pirata Conrada, ki se s svojo posadko odpravi na nevarno pot po Mediteranu in tedanjem Otomanskem cesarstvu, da bi odrešil prelepo Medoro iz harema Seida paše. "Gre za zgodbo, ki meji na pravljico, in predstavo, ki je tehnično zelo zahtevna, a hkrati zelo razvedrilna in zabavna," je v včerajšnji izjavi za medije povedal Clug.

Baletni libreto je po motivih Byronove pesnitve z nekoliko preoblikovanimi značajskimi potezami glavnih oseb ustvaril Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, prvo koreografijo pa je za Cesarsko operno gledališče v Parizu na glasbo Adolpha Adama ustvaril Joseph Mazilier leta 1856.

Orientalsko čutnost baleta, ki je doživel veliko glasbenih razširitev in koreografskih izpopolnitev, predvsem s postavitvijo Mariusa Petipaja za moskovsko gledališče Bolšoj, je skladatelj poudaril predvsem s temperamentnimi ritmi in s slogovno adaptacijo nekaterih eksotičnih motivov, da bi čim bolj prepričljivo naslikal pisano paleto psiholoških preobratov in razburkano atmosfero te baletne pustolovščine.

Mariborsko produkcijo Gusarja, ki se prav tako opira na glasbo Adolpha Adama in postavitev Mariusa Petipaja, je ustvaril latvijski koreograf Aivars Leimanis. V Sloveniji je pred leti že sodeloval pri produkciji Aide v Ljubljani, v Mariboru pa je to njegov prvi obisk. Gusarja je uspešno koreografiral že za Latvijski nacionalni balet. "Takrat so ga imeli le v nekaterih gledališčih, v zadnjem času pa je zelo priljubljen, saj se ga lotevajo številne velike gledališke hiše," je povedal Leimanis.

V glavnih vlogah nastopajo baletniki Anton Bogov kot Conrad, Tetiana Svetlična in Asami Nakashima kot Medora ter Sergiu Moga kot Birbanto. Med drugim nastopajo še Tijuana Križman Hudernik, Yuya Omaki in Filip Jurič ter drugi solisti in ansambel Baleta SNG Maribor. Zaradi potrebnega velikega števila plesalcev so se ponovno obrnili po pomoč tudi k dijakom Konservatorija za glasbo in balet Maribor.

"Ta balet zahteva veliko izjemnih moških solistov. Dejansko gre za šest glavnih moških vlog v eni predstavi, poleg tega jih spremlja še dvanajst piratov," je pojasnil Clug. "Jasno je, da gre za moško predstavo, kar ni tako pogosto za klasičen balet. Mislim, da nam je uspelo ta del okrepiti z dodatnimi plesalci in da bo delovalo učinkovito, prepričljivo in nenazadnje možato, močno," je dodal.

Ker se zgodba dogaja na Orientu, sta nujni bogata kostumografija in scena, ki sta ju izdelala dolgoletna sodelavca mariborskega Baleta Luca Dall'Alpi in Juan Guillermo Nova. "Mislim, da sta ustvarila izjemno krasno podobo tega baleta. Izgleda bistveno dražje, kot je v resnici," je pripomnil Clug.

Balet Gusar bo na slovenskih tleh prvič uprizorjen v celoti, medtem ko je bil prej predstavljen le po delih. Predvsem dueta Ples sužnjev (Pas d'esclaves) in Grand pas de deux Conrada in Medore sta pogosto uprizorjena na različnih baletnih tekmovanjih in gala večerih, tudi na mariborskem odru.

Povezani dogodki