STA, 11. 5. 2015

Deseta hči v ljubljanski Operi kot metafora za sodobno družbo

V SNG Opera in balet Ljubljana bo 15. maja krstno uprizorjena slovenska noviteta Deseta hči na besedilo Svetlane Makarovič in glasbo Milka Lazarja. Operatorij, kot je delo poimenoval Lazar, izhodišče črpa iz ljudskega izročila o desetnici, a je mit preoblikoval v metaforo o sodobni družbi, v kateri so "drugačni" še vedno izobčeni.
:
:

Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Lazar je z Makarovičevo že leta 2001 ustvaril istoimenski scenski oratorij za mešani zbor in tolkalce za podelitev kresnika na Rožniku, razmišljala pa sta tudi o nečem večjem. Na povabilo umetniškega vodje opere Rocca sta tako oktobra lani začela pripravljati povsem nov libreto in novo glasbo, ki z oratorijem izpred 15 let nima povezave.

Ob nastajanju predstave so veliko razmišljali o tem, kaj nosi zlo, čarovništvo, urok. Ni samo število deset tisto, ki je stigmatizirano, je na petkovi novinarski konferenci dejala Makarovičeva. Po njenih besedah množica ljudi potrebuje stigmo, bodisi Jud, gej, umetnik ali pankrt. "Slovenci še kako potrebujemo pankrte, seme zla: proti kadilcem, gejem, ženskam, samskim ženskam, čarovnicam. Nekoga je pač treba preklinjati," je prepričana umetnica.

Nastali operatorij je skovanka dveh glasbenih oblik - opere in oratorija. Besedna kombinacija je nastala spontano in ima lahko več pomenov, je pojasnil Lazar, ki se navdušuje nad besednimi igrami. Podobna "igra" je tudi predstava sama: na trenutke šaljiva, na trenutke resna, v obeh primerih pa aktualna metafora, ki, kot je poudaril, ne pripoveduje ljudske pravljice, ampak nekaj drugega. "In v tem smo zelo direktni tako v besedilu kot v režiji, sceni in kostumih," je povedal Lazar in dodal: "Vendar s stilom: nikogar žaliti, a močno udariti."

Pri komponiranju se je Lazar prepustil besedilu od besede do besede. Na vprašanje, kakšna je glasba, pa je odvrnil, da "naj nihče nič ne pričakuje". Altistka Mirjam Kalin jo je sicer opisala s pridevniki nova, sveža, lepa, pretresljiva in nežna.

Kot je povedal Rocc, ki je podpisal tudi režijo in scenografijo, bo ljubljanski operni oder s to noviteto prvič po prenovi pokazal vse svoje zmožnosti. Zboristi bodo prepevali v ložah, igralni prostor bo razširjen. "Tisto, česar ni v libretu, bo v glasbi in scenski podobi," je napovedala dramaturginja Tatjana Ažman. Kot je še dejala, so se pri postavitvi veliko ukvarjali s števili, magijo, družbo, nami samimi in nerazčiščenimi stvarmi v življenju.

Deseta hči bo Urška Arlič Gololičič v alternaciji z gostjo Martino Burger. Ostale vloge so poleg Kalinove med drugim zasedli Elena Dobravec, Robert Vrčon, Andrej Debevec, Norina Radovan in Dunja Spruk. Poleg pevcev bo nastopil še dramski igralec Boris Ostan v podobi grajskega norca. Kostumograf je bil Miro Sabo, koreograf Gregor Luštek.