41. TEDEN SLOVENSKE DRAME (tekmovalni program) - Ivan Cankar (Blaise Pascal, Étienne de la Boétie, G. W. F. Hegel, Louis Althusser): Hlapci/Komentirana izdaja, režija Matjaž Berger, produkcija Anton Podbevšek Teater Novo mesto in Prešernovo gledališče Kranj.
Hlapci / foto Boštjan Pucelj
»Hlapci! Za hlapce rojeni, za hlapce vzgojeni, ustvarjeni za hlapčevanje! Gospodar se menja, bič pa ostane in bo ostal za vekomaj, zato ker je hrbet skrivljen, biča vajen in želján!« (Ivan Cankar)Cankarjev dramski odziv na zmago klerikalcev na deželnozborskih volitvah leta 1907 in uklanjanje liberalcev novo izvoljeni oblasti je zaradi ostre kritike politične upogljivosti in nenačelnosti povzročil buren odmev in prepoved uprizoritve ob izdaji. Nekonformistični učitelj Jerman najde po vsesplošnem opuščanju liberalnih idej in prestopanju k novi oblasti edinega podpornika v kovaču Kalandru. Jermanovo kleno vztrajanje pri lastni etiki bližnjim prav nič ne pomaga in pod pritiski okolice, predvsem pa ob umirajoči materi, so njegove uporniške ideje nenehno na preizkušnji zaradi občutkov krivde in slabe vesti.
Kritike:Koncept in režija Matjaž Berger
Prav tako kot Cankar, tudi Berger glavni problem vidi – ne v boju dveh nasprotujočih si ideologij (ob tem vprašanju so vključeni Althusserjevi izreki), ki pač krojita celotno družbo -, pač pa v strahu, ki iz ljudi dela z lahkoto upravljane stroje. Pirnat že s svojim fizisom tvori svet zase; čist, nepokvarjen in zvest prvotnemu prepričanju. Črna ovca znotraj krdela nemislečih ovac, ki sledijo le biološkemu gonu za golo preživetje, sam pa se je s kovačem Kalandrom (Pavle Ravnohrib) zoperstavil celotni vasi. Da so tokratni Hlapci v resnici povzetek oz. zmes določenih gledaliških principov in veščin, je najizraziteje opazno pri – sicer tudi v samem tekstu zelo močnem trenutku – množični fizični gonji zoper Jermana, ki se ob končnem zajetju telesa in scenografije transformira v solo performans. Individualna zmaga je postavljena nad kolektivnim (nepristnim/zaigranim) duhom njegovih nasprotnikov, zato Jerman poleg tragike nosi tudi priokus bodoče zmage. Več
(Anita Volčanjšek, Komentirana čreda slovenskih ovac, SiGledal, 10. maj 2010)
Vir: http://veza.sigledal.org/prispevki/danes-na-tsd-hlapci-komentirana-izdaja